Foto: ANP
Het aantal klanten dat gebruikmaakt van de maaltijdboxen van HelloFresh nam in 2022 af. Met name in Amerika liep het aantal actieve klanten terug. De opbrengsten stegen wel van â¬Â 6 miljard in 2021 naar â¬Â 7,6 miljard afgelopen jaar.
Nieuwe merken op de markt
In 2022 verzorgde HelloFresh meer dan 1 miljard maaltijden met een grotere bestelwaarde. Het bedrijf trad toe op nieuwe markten zoals Ierland en Spanje, maar introduceerde ook nieuwe merken. In Nederland lanceerde het bedrijf een nieuwe maaltijdbox Green Chef, gericht op verschillende dieetwensen.Focus op stabilisatie klantenbestand
Tijdens de persconferentie maakte HelloFresh bekend dat ze meer willen focussen op het controleren van de kosten en het stabiliseren van het klantenbestand. Hiermee moet de winst vergroot worden en de kosten te dekken. Richter: âPrijsverhogingen is een van de maatregelen die we kunnen nemen.â Daar voegde hij verder aan toe dat het bedrijf als doel heeft om de prijzen laag te houden om concurrerend te blijven.Kleine groei in 2023
Onderaan de streep houdt HelloFresh â¬Â 477 miljoen over, voor belastingen en afschrijvingen. Vorig jaar had het bedrijf nog een resultaat van â¬Â 526 miljoen. Voor 2023 verwacht het bedrijf een omzetgroei van 2 tot 10%. In 2022 zag het bedrijf een groei van 18%. HelloFresh verwacht dat de moeilijke marktomstandigheden nog voort zullen duren en verwacht ook een ârelatief langzameâ groei in het aantal bestellingen.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp