Skip to content

Minder vlees uit campagne vanwege negatief sentiment

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Canva premium

Foto: Canva

De politieke gevoeligheid van een oproep om minder vlees te eten is de aanleiding geweest voor het kabinet om dit in 2019 te schrappen uit de klimaatcampagne.

Staatssecretaris Dilan Yeşilgöz-Zegerius van Economische Zaken en Klimaat geeft tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer aan dat het kabinet met de campagne bewust heeft gekozen om mensen op een positieve manier te motiveren laagdrempelige maatregelen te nemen die bijdragen aan de klimaatmaatregelen. Kort voor de lancering van de klimaatcampagne van de overheid ‘Iedereen doet wat’ in september 2019, werd minder vlees eten geschrapt als een van de hoofdthema‘s, bleek uit onderzoek van Wakker Dier.

Laagdrempelige maatregelen

“Succes van de campagne staat of valt bij het enthousiasmeren van mensen bij positieve bewegingen. Er is bewust gekozen voor laagdrempelige maatregelen die een brede groep mensen aanspreek. We merkten dat het oproepen tot het eten van minder vlees in die periode heel veel discussie oplevert. Je kunt je afvragen of een discussie past bij een campagne die erop gericht is om mensen te enthousiasmeren in de positieve sfeer”, legt Yeşilgöz uit. In de campagne is een aantal maanden na de lancering alsnog het eten van vlees als mogelijke klimaatmaatregel toegevoegd. ‘Maar dan vanuit de positieve kant. Niet door te zeggen: je mag geen vlees meer eten, maar door mensen erop te wijzen dat er met noten en peulvruchten alternatieven zijn voor het eten van vlees”, legt de staatssecretaris uit. De campagne ‘Iedereen doet’ is meerjarig en wordt op basis van de leefwereld steeds aangepast.

Invloed vleeslobby

PvdD, GroenLinks en PvdA spraken hun bezorgdheid uit over de gang van zaken. Volgens Christine Teunissen van PvdD gaat bij het kabinet politiek sentiment boven wetenschap. PvdA en GroenLinks gaan er vanuit dat de vleeslobby ervoor gezorgd heeft dat de maatregel in eerste instantie geschrapt is. Yeşilgöz blijft benadrukken dat de campagne echt positief moet worden aangevlogen, omdat het anders niet werkt.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Mariska Vermaas

Redacteur