Skip to content

Moederbedrijf Iglo verhoogt prijzen met bijna 17%

Nomad Foods, de eigenaar van diepvriesvoedselproducent Iglo, heeft de prijzen in de eerste helft van 2023 verhoogd met gemiddeld 16,8%.

Foto: ANP

Foto: ANP

Nomad Foods, de Britse eigenaar van diepvriesvoedselproducent Iglo, heeft de prijzen in de eerste helft van 2023 verhoogd met gemiddeld 16,8%. De verkochte volumes krompen met 8,5%.

Nomad Foods kwam daarmee uit op een omzetgroei van 6,3% naar € 1,52 miljard. De brutowinst nam toe dankzij het ‘succesvolle terughalen van de hogere kosten door prijsverhogingen’ met 8,2% naar € 434 miljoen.

Geleerd van grondstofinflatie

CEO Stefan Descheemaeker zei in een toelichting op de halfjaarcijfers dat het heeft samengewerkt met retailers om de prijzen aan te passen om “inflatiekosten te dekken”. Dat was volgens hem nodig om “ervoor te zorgen dat we over de juiste middelen zouden beschikken om op lange termijn in ons bedrijf te blijven investeren”.

Daarnaast blijft het bedrijf scherp op inkoop. Ruim 90% van de benodigde grondstoffen zijn afgedekt. “We hebben veel geleerd van de grondstofinflatie van de afgelopen jaren, en we zijn veel flexibeler en strategischer geworden in de manier waarop we belangrijke inputs hebben verkregen.” 1% van de grondstoffen laat het bedrijf vrij om te kunnen profiteren van gunstige prijsontwikkelingen op de markt.

Verkoop plantaardige diepvriesvleesvervangers stabiliseert

Onder Nomad Foods valt ook het merk Green Cuisine met plantaardige diepvriesvleesvervangers. Daarover zei de topman dat er een stabilisatie in de verkoop te zien is over de hele linie. In het Verenigd Koninkrijk is er een afname te zien, in Duitsland een ‘behoorlijke’ toename.

“We zijn nog altijd van mening dat Green Cuisine, in plantaardige eiwitten, een geweldige categorie blijft. Het verschil ook voor ons is dat we ons niet beperken tot vlees. We hebben kip, we hebben vis, we hebben groente, en dat maakt ons, in termen van plantaardig eiwit, heel anders dan sommige spelers in de categorie’, aldus Descheemaeker. “Dus over het algemeen is het voor ons stabieler dan wat dan ook, maar we blijven nog steeds investeren in de categorie. En op een gegeven moment zal het terugkomen en zullen we aanwezig zijn.”

Nomad Foods investeert in promotie

De CEO denkt dat Nomad Foods ‘gezien die goede cijfers het verkoopmomentum heeft weten vast te houden’. Hij kondigt daarbij aan dat Iglo en de zustermerken de komende tijd aanzienlijk gaan investeren in reclame en promotie. Dat moet volgens de CEO leiden tot een zichtbare verbetering in het volume en marktaandeel in de tweede helft van het jaar. Op grond daarvan heeft Nomad Foods de verwachting voor de resultaten over heel 2023 licht opgetrokken.

Medeauteur: Carolien Kloosterman

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur