Milka is een van de merken van Mondelez. - Foto: ANP
Voedingsmiddelenproducent Mondelez verwacht dat consumenten meer thuis zullen consumeren en selectiever zullen zijn in de merken die ze kopen.
âConsumenten over de hele wereld blijven onze vertrouwde en iconische merken zoeken om aan hun snackbehoeften te voldoen.â Dat zei CEO van Mondelez Dirk van de Put tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers.
De producent van merken als Philadelphia, LU, Milka, belVita en Côte dâOr ervaart een situatie die de CEO omschrijft als âdynamischâ door inflatie, een onstabiele toeleveringsketen en tegenwind van valuta. Vanwege de kostenstijgingen op het gebied van energie, transport, verpakkingen, granen, zuivel en oliën heeft Mondelez onlangs prijsacties in belangrijke markten aangekondigd.
Snacken steeds belangrijker
Het bedrijf deed onderzoek naar consumentenvoorkeuren waaruit bleek dat snacken steeds belangrijker wordt en traditionele maaltijden minder belangrijk. âOmdat snacken zoân belangrijke rol speelt in het leven van de consument, zijn onze kerncategorieën chocolade en koekjes historisch gezien goed bestand tegen economische neergang en prijsacties. Deze trend zet zich over de hele wereld voort, ondanks een algemene daling van het consumentenvertrouwenâ, zo stelt Van de Put. Consumenten blijven chocolade en koekjes zien als betaalbare verwennerijen en een belangrijke âopkikkerâ, aldus de CEO. Al met al verwacht Mondelez niet dat consumenten de snackproducten massaal zullen laten liggen vanwege hogere prijzen.
In het eerste halfjaar nam de omzet toe met ruim 8%. Organisch, dus zonder overnames en desinvesteringen, groeide de omzet met bijna 11% tot $â15 miljard. Daarvan kwam 4,3 procentpunt door toename van het volume en 6,4 procentpunt door prijsstijgingen. De nettowinst kwam uit op $â1,6 miljard: een daling van 21% ten opzichte van een jaar eerder.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij