Skip to content

Multinationals starten initiatief tegen ontbossing

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Canva

Foto: Canva

Een groep van zeventien multinationals, waaronder een groot aantal voedingsmiddelenbedrijven, is een initiatief gestart om ontbossing tegen te gaan.

De bedrijven, verenigd in het zogenoemde Consumer Goods Forum (CGF), gaan samenwerken om ‘transformatieve veranderingen in de sector’ mogelijk te maken. Deelnemende bedrijven zijn onder andere Carrefour, Danone, General Mills, Mondelez, Unilever en Tesco.

Afspraken Forest Positive Coalition of Action

De coalitie heeft de naam Forest Positive Coalition of Action gekregen en committeert zich aan de volgende afspraken:

  • Leveranciers en handelspartijen vragen de Forest Positive-acties te implementeren in hun grondstoffenactiviteiten;
  • Krachten bundelen om uitdagingen op het gebied van bosbehoud in belangrijke productiegebieden aan te pakken;
  • Overheden en andere belanghebbenden aan te moedigen een milieu te creëren dat bosbehoud bevordert;
  • Transparantie en verantwoording verzekeren door regelmatig over de voortgang te rapporteren.

Het CGF stelde al eerder, in 2010, doelen op op het gebied van ontbossing. Zo moest er nul-ontbossing zijn over tien jaar (in 2020 dus). Dat doel behalen is niet gelukt. Volgens CGF is er wel voortgang geboekt, maar was de aanpak sterk afhankelijk van het herstellen van individuele toeleveringsketens per bedrijf door middel van certificering. Die aanpak was niet flexibel genoeg om de vele oorzaken van ontbossing aan te pakken. In de nieuwe aanpak moeten bedrijven en verschillende ketenpartijen meer samenwerken.

Soja, palmolie en grondstoffen voor papier

De coalitie maakt voor drie belangrijke grondstoffen, soja, palmolie en grondstoffen voor papier, een roadmap (routekaart). Hierin staan de acties die genomen moeten worden tegen ontbossing, per grondstof beschreven. Bedrijven die zijn aangesloten bij de coalitie, committeren zich aan de acties die in de roadmaps staan. De actieplannen worden in de komende twee tot drie jaar geïmplementeerd.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur