De omzet van boerderijwinkels is na een piek in coronatijd weer gedaald. - Foto: Peter Roek
Na de coronajaren lijkt de populariteit van boerderijwinkels te bekoelen. De omzet daalde met 14% ten opzichte van vorig jaar, meldt onderzoeksbureau GfK.
Waar boerderijwinkels in 2020 een topomzet draaiden, daalde die omzet in 2021 met 14%. Met name in de laatste maanden was er sprake van een terugval, zegt GfK.
Onderzoekers zeggen dat de terugval met name komt doordat consumenten terugvallen in hun oude gewoontes. Tijdens de pandemie hadden consumenten meer tijd om de boer te bezoeken, dat schiet er nu vaak bij in, of er zijn andere activiteiten.
Ondanks de daling zegt GfK dat de boerderijwinkels wel groei hebben vastgehouden. In 2019 bezocht 3% van de Nederlandse huishoudens een boerderijwinkel. Dat is in 2021 bijna verdubbeld. Consumenten geven ook meer uit volgens de marktonderzoeker.
Geen grote omzetdaling
Tegen de NOS zegt Wessel van Olst, voorzitter van de Landwinkel-coöperatie, dat hij zich niet kan vinden in de grote omzetdaling. “Er is wel sprake van een daling, maar die is minimaal. Als we vooruitkijken, dan denken we de groei van corona wel te kunnen vasthouden.”
Olst zegt zelfs een piek aan bezoekers te zien door de boerenprotesten door de lege schappen in de supermarkten.