Skip to content

Naamgeving in eiwittransitie: verwarring of verleiding van consument?

Hoe verwarrend en misleidend zijn namen voor plantaardige alternatieven die lijken op de naam van het dierlijke product? Of helpen ze de consument juist?

Updated on:
Business
Achtergrond
Naamgeving eiwittransitie: verwarrend en misleidend? premium

Door bij de naamgeving van vleesvervangers te verwijzen naar een dierlijke product, past het alternatieve eiwit in gewoontes en verwachtingspatronen. - Foto: Jan Willem Schouten

Alternatieve eiwitbronnen mogen niet in hun productnaam refereren aan de dierlijke producten die ze vervangen, vinden belangenorganisaties in de dierlijke sector. Volgens hen zijn namen als Droomboter en kipstuckjes verwarrend en misleidend. Verwarren deze namen consumenten of is een naam als 'rulgehackt' of havermelk juist een effectief middel om de weifelende flexitariër over de streep te trekken?

In december veranderde Mister Kitchen zijn naam voor een roomboteralternatief naar Droommm. De Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) had zich verzet tegen de oorspronkelijke naam Droomboter, omdat het product geen zuivel bevat. Dit was de zoveelste discussie over de naamgeving van plantaardige producten en de dierlijke producten die ze willen vervangen. In januari van dit jaar stemde het Europese parlement in met een aanpassing aan de wetgeving waardoor visvervangers woorden als ‘vis’ of ‘zalm niet in hun naam mogen gebruiken. De producten zijn verwarrend voor de consument, stellen de eisers. Terwijl het alternatief tekortschiet in kwaliteit en voedingswaarde vergeleken met het dierlijke product.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen