Foto: Canva
In dit artikel
De verkoop van brood is vorig jaar gedaald.
Ambachtelijke bakkers
Er is wel meer brood verkocht via de ambachtelijke bakkers. De stijging komt door een toenemende verkoop voor thuisconsumptie (+2,2%) en door de verkoop voor directe buitenshuis consumptie (+8,8%). Het is voor het derde jaar op rij dat de broodverkoop via de ambachtelijke bakkers toeneemt. Wel ziet het NBC dat de stijging langzaam afvlakt.Via supermarkten
De broodverkoop voor thuisconsumptie via de supermarkten daalde vorig jaar met 0,2% ten opzichte van 2020. De verkoop voor directe buitenshuis consumptie steeg maar liefst met 32%, maar dit aandeel is zo klein in de totale broodverkoop in supermarkten, dat de daling in de thuisconsumptie niet werd gecompenseerd. De broodverkoop via de out-of-home markt daalde vorig jaar met bijna 20%. De restaurants zagen hun broodvolume inzakken met 36% ten opzichte van 2020. Bij hotels en andere overnachtingsgelegenheden bedroeg de daling zelfs 46%.Aandeel volkorenbrood
Het NBC verwacht dat de buitenshuis consumptie van brood dit jaar deels herstelt, meldt Bakkers in Bedrijf. Maar voorspellingen zijn onzeker vanwege de oorlog in Oekraïne en ook is onzeker of corona buiten de deur wordt gehouden. Het NBC denkt dat het aandeel volkorenbrood verder blijft toenemen. Dat is nu 47%. Ook stelt het NBC dat consumenten anders gaan eten en meer willen betalen voor producten met een meerwaarde. Dit leidt tot meer vraag naar niche producten, specialiteiten en exotische producten.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp