Het ‘nieuwe’ geld wordt gebruikt voor een verdere uitbreiding in de VS, waar Neat Burger sinds kort één vestiging in New York heeft. Foto: ANP
In dit artikel
De Britse keten van veganistische fastfoodrestaurants, Neat Burger, zet uitbreiding op een laag pitje.
Neat Burger heeft beroemde investeerders
Neat Burger is een ster onder de vegan-restaurants, zeker in het Verenigd Koninkrijk, omdat het een flink aantal beroemde sterren tot zijn investeerders kan rekenen. In de eerste plaats is daar Leonardo DiCaprio wiens rol in dit avontuur breed wordt uitgemeten op de website van het burger-restaurant. Verder kan Neat Burger vanaf de oprichting rekenen op de steun van F1-coureur Louis Hamilton, de concurrent van Max Verstappen, keeper Thibaut Courtois van Real Madrid alsmede van de schatrijke voorbeeldinvesteerder Rajeev Misra. Zowel Hamilton als Misra hebben ook in de nieuwe financieringsronde meegedaan, DiCaprio bleef dit keer aan de zijlijn staan.Snelle uitbreiding restaurants staat op laag pitje
Het ânieuweâ geld wordt gebruikt voor een verdere uitbreiding in de Verenigde Staten, waar het bedrijf sinds kort één vestiging in New York heeft. In het Verenigd Koninkrijk zelf telt Neat Burger inmiddels acht restaurants, alle in Londen. Eerdere plannen om dat snel uit te breiden, staan voorlopig echter op een laag pitje, laat staan dat Neat Burger âde grootste keten van plantaardige burgertenten ter wereldâ zou worden, zoals bij de oprichting in 2019 nog werd geroepen. âWe hebben een aantal zwarte zwanen op onze weg aangetroffenâ, verwoordt Bishti in enkele Britse kranten.Ook is de vraag naar vegetarisch en vegan eigenlijk overschatâIn de eerste plaats natuurlijk de omhoog geschoten inflatie door de oorlog in Oekraïne. Daardoor trekt de consument flink de broekriem aan. Ook is de vraag naar vegetarisch en vegan eigenlijk overschat. Als je ziet dat zwaargewichten als Beyond Meat, die eerst zoân succes hadden het nu moeilijk hebben, dan weet je dat het een hobbelige weg zal worden.â
Veel te grootschalig aangepakt
Bishti beschuldigt de foodindustrie ervan âdat iedereen snel even wat wilde meepakken van de hypeâ. Dat heeft zijn weerslag op de consument, zeker als die nieuw is wat vegetarisch betreft. âEr zijn mensen die hun hele leven al vlees eten en die best een alternatief willen proberen. Als ze dan een product van inferieure kwaliteit voorgezet krijgen, dan is het meteen voor een heel lange tijd over. Ik denk dat veel bedrijven dit niet goed hebben doordacht en het ook meteen veel te grootschalig hebben aangepakt.â Mede-oprichter Tommaso Chiabra houdt de moed er echter in: âWe staan nog altijd aan de vooravond van de grootste food-revolutie die we ooit hebben meegemaakt.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij