Vrouw bij het winkelschap met vleesvervangers. De verkoopwaarde van vlees- en zuivelvervangers nam in twee jaar 50% toe. Foto: ANP
Nederland is een belangrijke speler in de productie en consumptie van plantaardige vlees- en zuivelvervangers. Internationaal is er interesse in wat er hier gebeurt.
Groot is de aandacht wereldwijd en vooral in de Westerse wereld voor plantaardig voedsel. Nederland is daarin geen uitzondering. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen in opdracht van Proveg, dat maandag breed in het nieuws kwam maar waarover Food&Agribusiness in maart al berichtte, blijkt dat Nederlanders per persoon de meeste vleesvervangers in Europa eten. De verkoop nam de afgelopen jaren een vlucht: de verkoopwaarde van vlees- en zuivelvervangers groeide in twee jaar tijd met 50%.
Lees ook: Verschillen in vega-verkopen in Europese landen
Een koploperspositie voor Nederland dus. Niet alleen in de consumptie van vleesvervangers, ook in de productie blijft Nederland niet achter en speelt ons land een belangrijke rol. De grote interesse van Nederlandse consumenten in vleesvervangers zal de bedrijven die ze produceren ook aanspreken. Het is niet voor niets dat internationale spelers kiezen voor Nederland om een nieuwe fabriek te bouwen. Zo bouwen zowel de Amerikaanse producent Beyond Meat als de Britse producent Meatless Farm een productielocatie in ons land. En niet te vergeten: één van Europa’s grootste producenten, Vivera, is in Nederland gevestigd.
Wageningen en zijn universiteit
Over de Europese markt en de bouw van de nieuwe fabriek zei de CEO van Beyond Meat vorige week nog dat de Europese markt een volwassen markt is waar goede technologieën voorhanden zijn. Een belangrijke factor die vaak genoemd wordt voor de interesse in Nederland is Wageningen en zijn universiteit, waar allerlei innovatie op plantaardig gebied plaatsvindt. Daarnaast spelen ook de meer algemene factoren, zoals de handige logistieke ligging, een rol in Nederland als aantrekkelijk vestigingsland.
Lees ook: Hierom is Nederland in trek bij agrifood-multinationals
Internationaal voorop lopen betekent niet alleen dat bedrijven zich hier graag vestigen. Het betekent ook dat Nederlandse bedrijven de interesse wekken bij de grote internationale spelers. Kijk naar de overname van De Vegetarische Slager door Unilever. Of meer recent naar de overname van Vivera door het Braziliaanse vleesconcern JBS.
‘Impact maken’: dat communiceren de ondernemingen in de plantaardige sector vaak als hun missie. Willem van Weede, CEO van Vivera zei daarover in een interview in Tubantia deze week: “Dat kunnen we niet alleen. Daar heb je een grote partij bij nodig. Ik ben ongelooflijk blij dat we nu deze stap kunnen zetten.” Volgens Van Weede is er in Nederland “al een brede bereidwilligheid om plantaardig te gaan eten. De tijd is nu rijp om een grote verandering door te maken hier en in de rest van de wereld.”
En zo breidt de plantaardige eiwitsector zich steeds verder internationaal uit. Met Nederland als belangrijke speler in het wereldwijde agrifood-speelveld én in de vlees- en zuivelvervangers.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.