Skip to content

Nederlander wil meer duurzaamheid met minder vlees

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Het kopen van seizoensproducten is voor een deel van de Nederlanders een manier om duurzamer te consumeren. Daarbij mag de vleesconsumptie wel naar beneden, vinden de meesten.

Bij duurzaamheid en klimaat komt al gauw de consumptie van vlees om de hoek kijken. Een meerderheid van de respondenten van een consumentenonderzoek, in opdracht van LTO Nederland, vindt dan ook dat de vleesconsumptie wel omlaag mag (57%), net als het aantal dieren in de veehouderij (47%). Aan de andere kant vindt rond de 30% dit juist niet.

Positief over landbouwsector

Voor het onderzoek hebben meer dan duizend mensen een enquête ingevuld, een steekproef die representatief is voor Nederlanders van 18 jaar en ouder, aldus het onderzoeksbureau, Direct Research. De respondenten zijn in het algemeen positief over de sector, vanwege ‘deskundigheid, innovatiekracht en efficiëntie’. 6% heeft juist een negatief beeld van de sector.

Als het gaat over duurzaamheid, vond een meerderheid van de respondenten dat ze al goed bezig waren. 80% van deze ondervraagde consumenten zijn bewust bezig met hun consumptiepatroon als het gaat om het kopen van seizoens- of scharrelproducten (52% en respectievelijk 44%), maar ook van oorsprong Nederlandse producten (38%). Grofweg 30% koopt bewust biologisch, vleesvervangers of leest etiketten om een bewuste keus te maken in de winkel.

Productie voor buitenland

Het onderzoek vroeg ook of de respondenten wisten hoeveel procent van alle in Nederland geproduceerde producten bestemd zijn voor het buitenland. De gemiddelde schatting was 54%, tegenover het daadwerkelijke percentage van 76%. Andersom werd het percentage ook onderschat: de ondervraagden dacht dat 42% van het in Nederland geconsumeerde voedsel uit het buitenland komt. Dat is in werkelijkheid 60 tot 70%.

Twee derde van de Nederlanders heeft vertrouwen in de kwaliteit van groenten en fruit dat in de supermarkt verkocht wordt. Over de vleeskwaliteit is men volgens het onderzoek iets minder enthousiast: bijna 50% heeft vertrouwen hierin. Ongeveer een even grote groep denkt dat producten direct van de boer gezonder zijn dan wat in de supermarkt ligt. Tegelijk zegt ongeveer drie op de acht dat prijs de belangrijkste factor is waar op gelet wordt bij aankoop van groente, fruit, zuivel of vlees.

Stikstofaanpak

Tegelijk zegt ook de helft van de respondenten bereid te zijn meer te betalen voor herkenbare Nederlandse producten.

In de enquête zat ook een aantal vragen over de stikstofaanpak. Over de drie voorgestelde maatregelen, het verplicht verminderen van stiktofuitstoot, uitkoop van veehouderijen en het invoeren van ‘stikstofbelasting’, had grofweg drie op de tien geen mening. Over de hier eerstgenoemde was de helft tamelijk of zeer positief. Het uitkopen van veehouders vindt 40% een ‘redelijk goed idee’ om de stikstofuitstoot van de sector te verlagen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Lydia van Rooijen

Voormalig redacteur