Foto: ANP
In dit artikel
Het kopen van seizoensproducten is voor een deel van de Nederlanders een manier om duurzamer te consumeren. Daarbij mag de vleesconsumptie wel naar beneden, vinden de meesten.
Bij duurzaamheid en klimaat komt al gauw de consumptie van vlees om de hoek kijken. Een meerderheid van de respondenten van een consumentenonderzoek, in opdracht van LTO Nederland, vindt dan ook dat de vleesconsumptie wel omlaag mag (57%), net als het aantal dieren in de veehouderij (47%). Aan de andere kant vindt rond de 30% dit juist niet.
Positief over landbouwsector
Voor het onderzoek hebben meer dan duizend mensen een enquête ingevuld, een steekproef die representatief is voor Nederlanders van 18 jaar en ouder, aldus het onderzoeksbureau, Direct Research. De respondenten zijn in het algemeen positief over de sector, vanwege âdeskundigheid, innovatiekracht en efficiëntieâ. 6% heeft juist een negatief beeld van de sector.
Als het gaat over duurzaamheid, vond een meerderheid van de respondenten dat ze al goed bezig waren. 80% van deze ondervraagde consumenten zijn bewust bezig met hun consumptiepatroon als het gaat om het kopen van seizoens- of scharrelproducten (52% en respectievelijk 44%), maar ook van oorsprong Nederlandse producten (38%). Grofweg 30% koopt bewust biologisch, vleesvervangers of leest etiketten om een bewuste keus te maken in de winkel.
Productie voor buitenland
Het onderzoek vroeg ook of de respondenten wisten hoeveel procent van alle in Nederland geproduceerde producten bestemd zijn voor het buitenland. De gemiddelde schatting was 54%, tegenover het daadwerkelijke percentage van 76%. Andersom werd het percentage ook onderschat: de ondervraagden dacht dat 42% van het in Nederland geconsumeerde voedsel uit het buitenland komt. Dat is in werkelijkheid 60 tot 70%.
Twee derde van de Nederlanders heeft vertrouwen in de kwaliteit van groenten en fruit dat in de supermarkt verkocht wordt. Over de vleeskwaliteit is men volgens het onderzoek iets minder enthousiast: bijna 50% heeft vertrouwen hierin. Ongeveer een even grote groep denkt dat producten direct van de boer gezonder zijn dan wat in de supermarkt ligt. Tegelijk zegt ongeveer drie op de acht dat prijs de belangrijkste factor is waar op gelet wordt bij aankoop van groente, fruit, zuivel of vlees.
Stikstofaanpak
Tegelijk zegt ook de helft van de respondenten bereid te zijn meer te betalen voor herkenbare Nederlandse producten.
In de enquête zat ook een aantal vragen over de stikstofaanpak. Over de drie voorgestelde maatregelen, het verplicht verminderen van stiktofuitstoot, uitkoop van veehouderijen en het invoeren van âstikstofbelastingâ, had grofweg drie op de tien geen mening. Over de hier eerstgenoemde was de helft tamelijk of zeer positief. Het uitkopen van veehouders vindt 40% een âredelijk goed ideeâ om de stikstofuitstoot van de sector te verlagen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp