Foto: ANP
De export van in Italië gesneden en voorverpakte parmaham naar Nederland steeg vorig jaar met meer dan 21%. Ook slagers en speciaalzaken die zelf parmaham snijden, zagen de verkopen toenemen.
De totale verkopen namen wel af door wegvallende vraag vanuit de horeca. Dat meldt het Consorzio del Prosciutto di Parma, dat de belangen behartigt van het beschermde product en toeziet op de kwaliteit en herkomst.
Wereldwijd steeg de export van verpakte Parmaham vanuit Italië met 18%. Meer dan 56% ging naar de EU, een stijging van 14,4%. De belangrijkste markt voor het product, Italië, groeide meer dan 30%. Buiten de EU werd met name in de VS en in Zwitserland meer verkocht. De export naar de VS steeg met 37% en naar Zwitserland met 33%.
Behoefte aan gemak
Volgens het Consorzio is de coronacrisis een belangrijke oorzaak voor de grotere vraag. Hierdoor is de belangstelling voor natuurlijke en duurzame voeding, voedselveiligheid en de behoefte aan gemak groter geworden.
Daar tegenover staat het wegvallen van de vraag vanuit de horeca. Volgens Vittorio Capanna, president van het Consorzio del Prosciutto di Parma heeft de pandemie een sterke impact gehad op de afzet van Parmaham: “Hoewel de verkopen van voorverpakte Parmaham sterk stegen, hebben we toch door het wegvallen van het horecakanaal in binnen- en buitenland met een terugval van 15% in de totale verkopen te maken gekregen. De boom van het voorverpakte product op de internationale markten is voor ons van groot belang geweest om de crisis te doorstaan en geeft een belangrijke aanwijzing voor onze belangen in de toekomst.”
Parmaham is een door de EU beschermd streekproduct uit de regio Parma en wordt alleen gemaakt van de achterham van in Italië geboren en getogen varkens. Parmaham is herkenbaar aan het logo met een kroon.