Een bezorgde HelloFresh-maaltijdendoos met recepten. Foto: ANP
In dit artikel
Van het geld dat Nederlanders besteden aan abonnementen gaat zeker de helft naar maaltijdboxen; boodschappenpakketten met recepten die aan de deur worden bezorgd.
Dat blijkt uit onderzoek Product Abonnementen van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 3.500 mensen. Van de jaarlijkse â¬Â 1,4 miljard die wordt uitgegeven aan fysieke abonnementen wordt â¬Â 700 miljoen uitgegeven aan maaltijdboxen. Zeker de helft van de omzet dus.
Meeste geld uitgegeven aan maaltijdboxen
Voeding is met 59 % de grootste bestemming binnen de productabonnementen en de omzet hiervan is â¬Â 846 miljoen per jaar. Het meeste geld wordt uitgegeven aan maaltijdboxen en op de tweede plaats staat een abonnement op verse waren; groente, fruit en sap. De jaaromzet hiervan is â¬Â 62 miljoen. Dan volgen abonnementen op contactlenzen en lenzenvloeistof (â¬Â 53 miljoen) en scheermesjes (â¬Â 45 miljoen).
Maandelijks betaald
De frequentie van betaling van het abonnement hangt nauw samen met de bezorgfrequentie, meldt Multiscope. De meeste abonnementen (43 %) worden maandelijks betaald. Maaltijdboxen worden vaak wekelijks geleverd en betaald, dit geldt voor 57 % van de abonnees daarop.
Van het totaal worden de meeste abonnementen eens per maand betaald (43%), 16% wekelijks en de andere frequenties zitten rond de 10%. Voedingssupplementen worden doorgaans, 85%, per kwartaal betaald.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij