In de 13 onderzochte landen groeide de verkoopwaarde van plantaardige vlees- en zuivelvervangers met 6% in 2022. - Foto: ANP
In dit artikel
Nederlandse consumenten geven gemiddeld het meeste geld uit aan plantaardige vervangers voor dierlijke producten. De retailwaarde per inwoner lag vorig jaar op zoân â¬Â 23,50. Nederland wordt gevolgd door Duitsland en Zweden met bedragen van respectievelijk â¬Â 23 en â¬Â 18,80 per inwoner.
Dalende verkoopwaarde vleesvervangers
Zoals eerder uit cijfers bleek, daalde de verkoopwaarde van plantaardige vleesvervangers in Nederland in 2022. De retailwaarde van vleesvervangers daalde volgens de gegevens van NielsenIQ met 4% tot â¬Â 221 miljoen. De groei in overige categorieën kon de totale verkoopwaarde niet omhoog trekken, waardoor de verkoopwaarde gelijk bleef. Zo groeide de verkoop van plantaardige melkvervangers met 3% tot â¬Â 106 miljoen en van yoghurtvervangers met 3% tot â¬Â 64 miljoen. In hoeveelheden waren er echter wel dalingen te zien. Die dalingen waren er ook, en forser, in de dierlijke producten.Groei plantaardige kaasvervangers Nederland
De snelst groeiende categorie in Nederland is plantaardige kaasvervangers met een groei van 16% in 2022 en een omzet van â¬Â 8,8 miljoen. In 2022 was het marktaandeel echter nog zoân 1% van de totale kaascategorie. In de dertien onderzochte landen groeide de verkoopwaarde van plantaardige vlees- en zuivelvervangers met 6% in 2022. De retailwaarde van de producten groeide daarmee tot â¬Â 5,7 miljard. De verkoophoeveelheid groeide in 2022 met 4% ten opzichte van een jaar eerder. De groei nam vorig jaar af. Sinds 2020 groeiden de verkoopwaarde en -hoeveelheid namelijk met 22%.Plantaardige melkvervangers goed voor â¬Â 2,2 miljard
Plantaardige melkvervangers is de grootste categorie binnen de vervangers met een retailwaarde van â¬Â 2,2 miljard, gevolgd door vleesvervangers (â¬Â 2 miljard). Daarna komen, op enige afstand, de yoghurtvervangers met â¬Â 47 miljoen. Vervangers voor vis en zeevruchten zijn de kleinste categorie, maar groeit wel het hardst (+67% in volume).Minder plantaardige yoghurt verkocht
De groei van de zeevruchtenvervangers wordt gevolgd door de categorieën kaas, maaltijden en toetjes. De verkoophoeveelheden groeiden respectievelijk met 17%, 14% en 11%. De verkopen van plantaardige yoghurt daalden als enige, met 2%. De verkopen van plantaardige vleesvervangers bleven ongeveer gelijk. De cijfers hebben betrekking op de landen Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst