Skip to content

Supermarktomzet plantaardige dranken en room groeit

Updated on:
Nieuws
Retail
plantaardige dranken

Foto: Jan Willem Schouten

De supermarktomzet van de plantaardige vervangers van melk, room en desserts groeit in de jaren 2022 en 2023. Non-profitorganisatie The Good Food Institute (GFI) heeft de Nederlandse retailmarkt voor plantaardige voeding onderzocht.

Volgens GFI nam het omzetaandeel van plantaardige producten in de eerste vier maanden van 2024 nauwelijks toe. Plantaardige dranken, room en desserts laten als enige groei in omzet zien. In de jaren 2022 en 2023 daalde de omzet van de grootste categorie, plantaardige vleesvervangers, met 2,5%. In 2023 werd voor bijna €144 miljoen aan vleesvervangers verkocht, 46% van het totaal aan omzet in plantaardige vervangers. De €98 miljoen omzet plantaardige dranken is 32% van het totaal en groeide in 2022 en 2023 met 8,2%. In diezelfde periode groeide plantaardige room met 8,6% op een kleine totale omzet van €5,4 miljoen.

Lees ook: Vleesconsumptie blijft stabiel

Omzetgroei is geen stijging in vraag naar plantaardig

De omzetgroei betekent niet dat de vraag naar plantaardige vervangers groeit. De groei in omzet is namelijk niet gecorrigeerd voor inflatie. GFI bekeek 6 categorieën van plantaardige voeding: vlees, melk en drinks, kaas, yoghurt, desserts en room. De totale omzet over deze producten in de Nederlandse supermarkten steeg tussen 2021 en 2023 met 1,1% naar €309 miljoen. In diezelfde periode daalde het totaal afgezette volume van plantaardige voeding met 4,8%. In de eerste maanden van 2024 lijkt het volume weer ligt te groeien. De tot nog toe gemiddelde weekomzet in 2024 vergeleken met 2023 daalt enigszins met 2,4%.

Aandeel in totale categorie

Wat betreft plantaardige vervangers in hun productcategorie, inclusief dierlijke producten, hebben de plantaardige dranken het grootste marktaandeel. GFI becijfert het aandeel van plantaardige dranken in de productcategorie melk en drinks op 9,8% . De omzet van plantaardige yoghurt maakt 7,7% uit van de totaalomzet van de productcategorie yoghurt. Vleesvervangers hebben 5,8% van de omzet in de productcategorie vlees. In de productcategorie room is 3,5% van de omzet plantaardig en van de omzet van productcategorie desserts komt 2,0% van plantaardige producten. Deze marktaandelen van plantaardige varianten blijven al jaren relatief stabiel.

Lees ook: Prijs plantaardige dranken komt dichter bij die van melk

Omzetvolume plantaardig daalt harder dan vlees

In 2022 en 2023 daalde het omzetvolume van vleesvervangers met 7,3% harder dan vlees, waarvan het volume met slechts 2,2% daalde. GFI ziet hier een verband met de sterke inflatie, omdat plantaardige varianten nog altijd duurder zijn. Zo is een kilogram plantaardige vleesvervanger gemiddeld €13,30 waard terwijl een kilogram vlees gemiddeld €9,63 kost. Het verschil in de productcategorie melk en drink is kleiner: melk kost €1,57 per liter terwijl een plantaardige drank €1,97 per liter kost.

Snel delen