Skip to content

Nestlé introduceert erwtendrank in Nederland

Updated on:
Nieuws
Retail
De erwtendrank onder het merk Wunda wordt verkocht in drie varianten: original, ongezoet en chocolade. - Foto: Nestlé

De erwtendrank onder het merk Wunda wordt verkocht in drie varianten: original, ongezoet en chocolade. - Foto: Nestlé

Voedingsconcern Nestlé introduceert in Nederland een drank op basis van gele erwten. Deze maand liggen de eerste producten in Jumbo-supermarkten en daarna volgen andere grote supermarktketens.

De drank krijgt de naam Wunda en de gele erwten die gebruikt worden komen uit Frankrijk en België. De productie ervan vindt plaats in een fabriek in Spanje. Naast Nederland komt de drank in eerste instantie ook in supermarkten in Frankrijk en Portugal te liggen. Later wordt de verkoop uitgebreid naar andere Europese landen.

De introductie van een erwtendrank in Nederland is opvallend. De meeste plantaardige zuivelalternatieven zijn op basis van soja, haver, amandelen of rijst.

Hoge voedingswaarde

Volgens het bedrijf heeft de erwtendrank een hoge voedingswaarde, een neutrale smaak, kan het voor allerlei toepassingen worden gebruikt en heeft het “de juiste hoeveelheid proteïne”. Ook het CO2-neutraal door onder andere het gebruik van hernieuwbare energie bij de productie. In Europa krijgen de drankvarianten Nutri-Score A.

Wunda wordt in drie verschillende varianten verkocht: original, ongezoet en chocolade. Het assortiment van Wunda bevat naast plantaardige drank ook shots met voedingssupplementen. Deze voedingssupplementen op basis van fruit moeten het immunsysteem ondersteunen.

Toegenomen vraag naar plantaardige alternatieven

Fabrice Favero, directeur van Nestlé Nederland, zegt dat door de virusuitbraak consumenten meer zijn gaan nadenken of wat ze eten en drinken wel gezond en duurzaam is. En omdat mensen minder uit eten konden gaan, zijn ze meer thuis aan het koken geslagen. Daardoor zou de vraag naar plantaardige alternatieven die gebruikt kunnen worden in de keuken toenemen.

Het product werd in zes maanden ontwikkeld door het R&D-team van Nestlé, in een soort start-up binnen het grote Zwitserse bedrijf. “We probeerden een product te maken dat totaal anders is dan wat er op de markt is”, zegt het bedrijf.

Erwten hebben de neiging snel ‘bonig’ te smaken en een onaangenaam zanderig en droog mondgevoel te geven. Door verschillende technologieën toe te passen, zegt Nestle in staat te zijn dit te voorkomen.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur