Skip to content

Nestlé wil cacaoketen transparant maken

Nestlé wil de cacaoketen transparant maken en het inkomen van boeren vergroten.

Updated on:
Business
Nieuws
Voor het plan trekt Nestlé € 1,3 miljard uit. Daarmee gaat het bedrijf boeren een betere prijs betalen, maar ze ook belonen voor inspanningen op het gebied van duurzaamheid. - Foto: Canva premium

Voor het plan trekt Nestlé € 1,3 miljard uit. Daarmee gaat het bedrijf boeren een betere prijs betalen, maar ze ook belonen voor inspanningen op het gebied van duurzaamheid. - Foto: Canva

Nestlé wil de cacaoketen transparant maken en het inkomen van boeren vergroten.

Met de ‘Living Income’ plannen wil Nestlé de risico’s op kinderarbeid in de cacaoproductie aanpakken en de levensstandaard van boeren verbeteren. Daarvoor gaat het bedrijf de wereldwijde inkoop van cacao in kaart brengen en traceerbaar maken: van oorsprong tot fabriek.

Nestlé zegt dat consumenten hierdoor bewust kunnen gaan kiezen voor verantwoord geproduceerde cacaoproducten. Dit begint in 2023 met een selectie van KitKat-producten. Magdi Batato, Exective Vice President van Nestlé: “Door de traceerbaarheid van onze cacao op grote schaal te vergroten, helpen we het consumentenvertrouwen in onze producten te groeien en kunnen we inspelen op de groeiende vraag naar verantwoorde en duurzaam geproduceerde cacao.”

Betere prijs voor boeren

Voor het plan trekt Nestlé € 1,3 miljard uit. Daarmee gaat het bedrijf boeren een betere prijs betalen, maar ook belonen voor inspanningen op het gebied van duurzaamheid. De boeren krijgen voor de inspanningen € 480 extra van het bedrijf onder een aantal voorwaarden; kinderen moet naar school gaan, landbouwpraktijken moeten verbeterd worden, boeren moeten inzetten op het planten van meer bomen en inkomens uitbreiden met andere activiteiten zoals het houden van vee.

Kinderarbeid

Kinderarbeid is al langer een enorm kritiekpunt in de cacaoketen. De universiteit van Chicago meldde eerder dat kinderarbeid in de cacao-industrie in 2009 tot 2019 fors was gestegen. De productie van cacao steeg in die periode met 62%. In 2020 was de chocoladeafdeling van Nestlé goed voor een omzet van € 5 miljard.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur