Nestlé-merk Garden Gourmet zorgde voor een flinke toename van de verkoop van vegetarische producten. - Foto: Reuters
In dit artikel
Nestlé zag in de eerste helft van het jaar de omzet groeien en ook de winst toenemen. Toch verwacht het voedingsmiddelenbedrijf voor de rest van het jaar minder groei dan voorheen.
Nestlé zag het effect van consumenten die vanwege lockdowns grotere voorraden aan producten hebben aangelegd. Consumenten maken die eerst op, voordat ze weer nieuwe producten kopen. Daarom stegen de verkopen in het tweede kwartaal minder hard.
De omzet groeide op organische basis, dus overnames niet meegerekend, met 2,7%. Desinvesteringen en wisselkoersen zorgden ervoor dat de omzet met 12,3% daalde. De omzet kwam daarmee uit op omgerekend € 38,3 miljard. De nettowinst daarentegen steeg met 18,3%, onder andere vanwege de verkoop van bedrijfsonderdelen.
aandelenkoers van Nestlé en andere food- en agribusinessbedrijven in de Beursindex">Bekijk het verloop van de aandelenkoers van Nestlé en andere food- en agribusinessbedrijven in de Beursindex
Minder kosten voor reclames
Het bedrijf maakte omgerekend € 380 miljoen aan Covid-19-gerelateerde kosten. Daartegenover staat dat de kosten voor consumentgerichte marketing lager waren, doordat reclames in winkels on hold kwamen.
Het Zwitserse voedingsbedrijf zag de verkoop van zijn vegetarische en plantaardige producten toenemen met 40%. Dat kwam onder andere door de verdere uitbreiding van het merk Garden Gourmet in Europa.