Skip to content

Nieuwe generatie plantaardige producten verovert het schap

Welke nieuwe plantaardige producten, die op zichzelf staan als eiwitbron, veroveren de schappen?

Afbeelding premium

Foto: Black Sheep Foods

De markt voor traditionele vleesvervangers stagneert, maar een nieuw segment dient zich aan: producten die niet langer vlees imiteren, maar op zichzelf staan als volwaardige eiwitbron. Wat betekent dit voor de ingrediëntenkeuze, de productontwikkeling en het consumentengedrag?

Karin Löwik, marketing director van Vivera, ziet dat de vraag naar traditionele vleesvervangers stagneert. “De volumegroei staat onder druk”, vertelt ze. “Dat heeft veel te maken met onjuiste percepties van de consumenten. Ze denken dat vleesvervangers minder gezond zijn, omdat ze als hoog bewerkt worden beschouwd. Om te beoordelen of een product gezond is, moet je echter kijken naar ingrediënten en voedingswaarden.” Het is heel lastig om de onjuiste percepties weg te nemen, benadrukt Löwik. “Veel meningen die rondgaan op social media zijn niet wetenschappelijk onderbouwd, maar mensen worden er wel door beïnvloed.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur