Foto: Black Sheep Foods
In dit artikel
De markt voor traditionele vleesvervangers stagneert, maar een nieuw segment dient zich aan: producten die niet langer vlees imiteren, maar op zichzelf staan als volwaardige eiwitbron. Wat betekent dit voor de ingrediëntenkeuze, de productontwikkeling en het consumentengedrag?
Karin Löwik, marketing director van Vivera, ziet dat de vraag naar traditionele vleesvervangers stagneert. âDe volumegroei staat onder drukâ, vertelt ze. âDat heeft veel te maken met onjuiste percepties van de consumenten. Ze denken dat vleesvervangers minder gezond zijn, omdat ze als hoog bewerkt worden beschouwd. Om te beoordelen of een product gezond is, moet je echter kijken naar ingrediënten en voedingswaarden.â Het is heel lastig om de onjuiste percepties weg te nemen, benadrukt Löwik. âVeel meningen die rondgaan op social media zijn niet wetenschappelijk onderbouwd, maar mensen worden er wel door beïnvloed.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp