Skip to content

​Frans van Rooij: ‘Horeca moet zichzelf opnieuw uitvinden’

Frans van Rooij, directeur van vakvereniging ProFri, richt een nieuwe organisatie op: Nieuwe Horeca Nederland. Hiermee wil hij samen met de energiepartner van ProFri zorgen voor een betaalbaardere energierekening en het verminderen van de energiestress bij zoveel mogelijk horecaondernemers.

Updated on:
Business
Nieuws
Nieuwe Horeca Nederland

Horecaondernemers moeten goed nadenken over hun toekomst. NHN wil hen daarbij helpen. - Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Werry Crone

Frans van Rooij, directeur van vakvereniging ProFri, richt een nieuwe organisatie op: Nieuwe Horeca Nederland. Hiermee wil hij samen met de energiepartner van ProFri zorgen voor een betaalbaardere energierekening en het verminderen van de energiestress bij zoveel mogelijk horecaondernemers. “De overheid biedt een pleister; wij een drukverband”, aldus Van Rooij.

Van Rooij benadrukt de lastige situatie waarin veel horecaondernemers momenteel verkeren. “Het doet pijn om te lezen dat de ambtenaren van Kaag haar adviseren dat ondernemers zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Natuurlijk kan de overheid de horecaondernemers niet blijven helpen. Maar aan de andere kant verandert de wereld nu zo snel dat het voor velen niet meer bij te benen is. Daarom is steun van de overheid noodzakelijk.”

Nood in horeca is hoog

De nood in de horeca is echt heel hoog, weet hij. “De problemen stapelen zich op. Als eerste kwam corona, waardoor horecaondernemers hun bedrijven moesten sluiten. Daarbij moest het personeel natuurlijk worden doorbetaald. Hiervoor bood de overheid een compensatie aan van maximaal 70 procent. Dat betekende dat de ondernemers 30 procent zelf moesten bekostigen. Velen hebben dit opgehoest uit het eigen vermogen. Sommigen zijn daarvoor zelfs leningen bij familie en vrienden aangegaan. Daarnaast kregen ondernemers uitstel voor het betalen van belastingen. Dit hangt nu bij diverse ondernemers als een molensteen om de nek. De eerste termijn moet eind oktober worden terugbetaald. Samen met de normale belastingen. Daarnaast hebben de bedrijven te maken met personeelskrapte, gestegen huur en inkoopkosten en nu ook nog eens een hoge energierekening.”

Frans van Rooij, oprichter van Nieuwe Horeca Nederland. - Foto: Nieuwe Horeca Nederland
Frans van Rooij, oprichter van Nieuwe Horeca Nederland. - Foto: Nieuwe Horeca Nederland

Desastreus

Dat laatste is desastreus. “Bij veel horecabedrijven maakte de energierekening slechts een paar procent uit van de totale omzet, maar nu is dat in sommige gevallen wel meer dan 20 procent. Het is maar de vraag of er steun komt vanuit de overheid. En als dat al het geval is, dan zal dit niet meer zijn dan een pleister op de wonden. Dan krijgen de ondernemers misschien een kwart gecompenseerd en blijft er alsnog meer dan driekwart van de prijsstijging over.”

Menigeen zal het niet redden, verwacht hij. “Dat brengt een hoop onzekerheid met zich mee. Ik hoor van veel ondernemers dat ze wel willen stoppen, maar niet durven, omdat ze niet weten wat de gevolgen zijn. Met name vanwege de belastingschuld en de leningen die ze zijn aangegaan. Ze willen te allen tijden een persoonlijk faillissement proberen te voorkomen. De situatie is schrijnend. Dat blijkt ook uit de reacties die binnenkomen via het Horeca In Nood-nummer van de Horeca Alliantie. Achter vrijwel iedere ondernemer gaat een gezin schuil.”

Volgende klap

Ook de consumenten thuis hebben te maken met hogere energiekosten. “Het lijkt alsof we geholpen worden met een prijsplafond, maar in de praktijk is daar nog helemaal niets over duidelijk. Ik maak me daar ernstige zorgen over. Waarschijnlijk moeten ze nog steeds honderden euro’s meer betalen voor hun energierekening dan vroeger en zullen veel mensen moeten gaan bezuinigen. De horeca staat hiermee een volgende klap te wachten.”

De tarieven voor 2023 liggen al vast en eind oktober begin november weten we het ook voor 2024. Dit zorgt voor rust bij ondernemers en kunnen zij beter nadenken over de toekomst van hun bedrijf

Dus moet er nu wat gebeuren, vindt Van Rooij. “Ik kan niet zomaar blijven toekijken. Dat ligt niet in mijn aard. Voor de leden van ProFri ben ik op zoek gegaan naar oplossingen. Wie zoekt, die vindt. Zo zijn we een samenwerking aangegaan met een energiepartij die actief is op de termijnmarkt en werkt voor grote opdrachtgevers. Deze partij heeft in april en augustus een deel van de ProFri-leden aan nieuwe contracten geholpen, wat geresulteerd heeft in een lagere energierekening. Met Nieuwe Horeca Nederland gaan we dit verder opschalen, zodat we in samenwerking met onze energiepartner ook zoveel mogelijk andere ondernemers helpen.”

Lange termijn

Het gaat om afspraken voor de lange termijn, vertelt hij. “De tarieven voor 2023 liggen al vast en eind oktober begin november weten we het ook voor 2024. Dit zorgt voor rust bij ondernemers en kunnen zij beter nadenken over de toekomst van hun bedrijf.”

Inmiddels wordt hard gewerkt aan de opstart. “We treden er deze week voorzichtig mee naar buiten en zijn nog bezig met de lancering van de website. Via het e-mailadres [email protected] kunnen ondernemers zich al aanmelden.”

Prikkelen

Op de vraag of Nieuwe Horeca Nederland niet verwarrend is met Koninklijke Horeca Nederland kan de directeur duidelijk zijn. “De naam is inderdaad bedoeld om te prikkelen. We kwamen al eerder met NHN naar buiten, namelijk toen er een paar jaar geleden een cao-loze periode was. Toen waren we al van mening dat de horeca niet alleen een betere beeldvorming, maar ook een beter personeelsbeleid nodig heeft. Het werken in de horeca is leuk, maar het is lastig om als kostwinner in de horeca te blijven werken. Betere arbeidsvoorwaarden en beloning kunnen de uitstroom beperken.”

NHN richt zich in aanvang op het weer betaalbaar maken van de energierekening voor de aangesloten bedrijven, maar gaat als onafhankelijke organisatie meer bieden. “We willen met NHN een nieuwe stem van horecaondernemers laten horen in politiek Den Haag. Dat gaan we samen doen met ondernemersorganisatie ONL. Voorzitter Hans Biesheuvel heeft toegezegd ons daarbij te helpen.”

“De horeca zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden”, besluit Van Rooij. “Ondernemers zullen dat zelf moeten doen. NHN wil hen daarbij ondersteunen.”

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur