Skip to content

Nieuwe koers Unilever, 1.500 banen verdwijnen

Unilever richt de focus op vijf onderdelen en gaat hiervoor 1.500 managementbanen schrappen.

Wereldwijd heeft Unilever ongeveer 150.000 werknemers, waarvan 2.700 in Nederland.  - Foto: ANP premium

Wereldwijd heeft Unilever ongeveer 150.000 werknemers, waarvan 2.700 in Nederland. - Foto: ANP

Levensmiddelenconcern Unilever wil de organisatie versimpelen en gaat daarom 1.500 managementbanen schrappen.

Eerder meldde persbureau Bloomberg al dat er duizenden banen zouden verdwijnen bij de Brits-Nederlandse multinational. Unilever heeft dat ook zelf bevestigd, al gaat het volgens hen om 1.500 banen. Dat is 15% van alle senior-managementfuncties. Het nieuws van de reorganisatie valt bijna direct samen met de aankondiging dat activistische aandeelhouder Nelson Peltz een belang heeft genomen in Unilever. Het investeringsfonds van Peltz, Trian Fund, staat erom bekend om grote ondernemingen flink op de schudden. Dat is eerder gebeurd bij het bedrijf achter Pepsi en het voedingsmiddelenconcern Danone.

Nieuwe organisatiestructuur

Volgens topman Alan Jope is het tijd voor een nieuwe organisatiestructuur die wordt ingericht op vijf onderdelen van de onderneming: beauty & wellbeing, personal care, home care, nutrition en ijs. Jope: “De verschuiving van de focus naar deze vijf groepen zal ervoor zorgen dat wij beter kunnen inspelen op de wensen van de consument en in groep specifieke trends. Groeibehoud is onze grootste prioriteit. Deze veranderingen zijn hier onderdeel van.” Wereldwijd heeft Unilever ongeveer 150.000 werknemers, waarvan 2.700 in Nederland.

Grote kritiek op Unilever

De afgelopen weken stond Unilever al volop in de belangstelling door achterblijvende resultaten. Enkele aandeelhouders vinden dat de multinational zich meer zou moeten richten op gezondheid. Andere aandeelhouders menen dat de focus op duurzaamheid de resultaten drukt. De koers van Unilever stond afgelopen vrijdag bijna 7% lager dan twee weken eerder.

Persoonlijke verzorging

Daarnaast is er ook grote kritiek op de koers van Unilever om zich meer te richten op persoonlijke verzorging. Hiervoor deed het bedrijf een bod van € 60 miljard op de consumentendivisie van GlaxoSmithKline.Ddat is bekend van merken zoals Aquafresh tandverzorging en pijnstillers als Panadol.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur