Skip to content

Nieuwe productintroducties kosten Oatly $ 5,6 miljoen

nieuwe producten oatly

Foto: ANP

De nieuwe productlancering in Noord-Amerika heeft Oatly $ 5,6 miljoen gekost. Het bedrijf introduceerde daar een ongezoete en minder bewerkte variant op hun klassieke haverdrank.

Het was voor het eerst in vijf jaar dat Oatly een nieuw product op de Amerikaanse markt bracht. De zuivelvervanger speelt hiermee in op gezondheid. Leah Hoxie, directeur Innovatie bij Oatly Noord-Amerika: “Haverdrank geniet steeds meer bekendheid. Dat laat ook duidelijk zien dat er consumenten zijn die niet voor haverdrank kiezen door hun dieet.” Jaarlijks investeert Oatly gemiddeld $5 miljoen in R&D, dat is dit kwartaal door de productintroductie verdubbeld.

Of de nieuwe producten al het gewenste resultaat opleveren, is onduidelijk. De omzet in de Noord-Amerikaanse tak steeg in ieder geval wel met bijna 10% naar $ 68 miljoen.

Europa leunt sterk op retail

Ook in Europa verkoopt Oatly meer. De omzet steeg naar $ 105 miljoen. De omzetgroei is voornamelijk toe te wijden aan het doorvoeren van prijsverhogingen in het eerste kwartaal. Het volume steeg meer 6% naar 74 miljoen liter haverdrank. Anders dan in Noord-Amerika is het retailkanaal verreweg het belangrijkst voor het bedrijf. 80% van de omzet wordt gehaald in supermarkten, in Amerika is het aandeel foodservice/supermarkten vrijwel gelijk.

Jean-Christophe, CEO van Oatly, is blij met het resultaat: “We maken goede stappen richting ons doel om onze Oatly-magie verder te verspreiden.” De totale omzet van Oatly komt uit op $ 202 miljoen.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur