Foto: ANP
In dit artikel
De Britse reclametoezichthouder (ASA) beoordeelt advertenties van havermelkproducent Oatly als misleidend.
Onvoldoende onderbouwing
Volgens ASA zouden consumenten de claim â73% minder CO2-equivalent dan reguliere melkâ begrijpen als dat alle Oatly-producten 73% minder CO2-equivalenten genereerden dan melk. Omdat bij de claim onvoldoende onderbouwing zat dat het gaat om een vergelijking tussen Oatly Barista Edition en volle melk, beoordeelde ASA de advertenties waarin deze bewering stond als misleidend. Volgens de toezichthouder zijn in de uitspraak over de CO2-uitstoot van de zuivel- en vleesindustrie in vergelijking met transport niet dezelfde levenscycli van beide industrieën gebruikt. Bij de vlees- en zuivelindustrie is de volledige levenscyclus meegenomen, terwijl bij de transportindustrie alleen de emissies rechtstreeks door het gebruik van het voertuig zijn gebruikt. Dat is misleidend voor consumenten, aldus ASA.Onduidelijk voor consumenten
De bewering dat 25% van de broeikasgassen uit de voedingsindustrie komt en de helft daarvan van vlees en zuivel, vond de toezichthoudende organisatie te eng. De term âvlees en zuivelâ slaat in deze bewering namelijk ook op eieren, vis en schaaldieren. Dat is onvoldoende duidelijk voor consumenten, aldus ASA. Ook stelde Oatly in één van de reclame-uitingen dat âklimaatexperts zeggen dat het schrappen van zuivel- en vleesproducten uit onze voeding de grootste verandering van levensstijl is die we kunnen doorvoeren om onze impact op het milieu te verminderenâ. Volgens de reclametoezichthouder zouden consumenten dit opvatten als een objectieve claim die gebaseerd is op wetenschappelijke consensus. Het artikel waarnaar Oatly verwijst om de claim te onderbouwen is echter de mening van één klimaatdeskundige die stelt dat âeen veganistisch dieet is waarschijnlijk de grootste manier om uw impact op de planeet aarde te verminderenâ. Dat is te weinig bewijsmateriaal, aldus ASA. De toezichthouder bepaalde dat de advertenties met deze beweringen niet opnieuw mogen verschijnen. Ook stelde ASA dat milieuclaims die Oatly doet in het vervolg goed onderbouwd moeten zijn.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst