Foto: ANP
De haverdrankproducent Oatly mag toch niet ‘melk’ in zijn campagnes gebruiken. Eerder oordeelde de Britse rechtbank dat Oatly wel de beschermde term mocht gebruiken. Daar is nu in een hoger beroep een streep door gezet.
Een jaar geleden oordeelde de rechtbank nog dat Oatly het woord ‘melk’ mocht gebruiken in de geregistreerde slogan ‘Post Milk Generation’. In het hoger beroep is nu bepaald dat het toch in strijd is met een Europese wet uit 2013 en Britse handelsmerk-regelgeving. Oatly mag zijn slogan daarom niet meer gebruiken op verpakkingen en andere marketinguitingen. De rechters hebben ook nog overwogen of Oatly ‘melkvrij’ mag gebruiken, maar dat is uiteindelijk niks mee gedaan in deze zaak.
Vijf jaar durende zaak van Oatly
De Britse zaak van Oatly loopt al vijf jaar. In 2019 wilde Oatly de slogan beschermen, maar daar was Dairy UK het niet mee eens. De vertegenwoordiger van de Britse zuivelindustrie vond dat de slogan verwarrend is voor de consument. Volgens Dairy UK zou het woord melk in elke context verboden moeten zijn op niet-zuivelverpakkingen. De Britse instantie die verantwoordelijk is voor handelsmerken oordeelde toen dat de slogan ongeldig was. Oatly vocht dit aan de in de rechtbank en kreeg gelijk in 2023. Nu wordt het handelsmerk toch weer ongeldig verklaard.