Skip to content

Oatly: onbewust geven Nederlanders voorkeur aan haverdrank

haverdrank

Foto: Canva

53% van de Nederlanders verkiest haverdrank boven melk in een blinde smaaktest. De haverdrankgigant maakt hieruit op dat vooroordelen de keuzes van consumenten beïnvloeden als het gaat om baristadranken.

Oatly liet een blinde smaaktest uitvoeren in Nederland door 317 personen. De consumenten kregen hierbij twee kopjes koffie met in één daarvan de Oatly Basista en in de ander melk. 53% van hen gaf de voorkeur aan de haverdrank van Oatly. De testpersonen waardeerde de smaak en romigheid van de haverdrank hoger.

Onbewuste vooroordelen

Oatly trekt hieruit de conclusie dat de vooroordelen rondom haverdrank nog in de weg zit. Gedragspsycholoog Chantal van der Leest legt het verband uit tussen voedselkeuzes en onbewuste vooroordelen: “Veel van deze vooroordelen zijn geworteld in traditie en gewoonte,” legt ze uit. “Ze beïnvloeden niet alleen wat we kiezen om te eten, maar ook hoe we voedsel waarnemen en ervan genieten.” Dit zorgt ervoor dat consumenten haverdrank misschien niet als een optie beschouwen wanneer ze een cappuccino willen drinken.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag stond centraal op het Eiwit Congres 2025. Wat waren daarop de antwoorden? Blik terug met deze artikelen en video's.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur