Oatly in de schappen. Foto: Roel Dijkstra
In dit artikel
De havermelkfabrikant Oatly verwacht in 2025 voor het eerst winstgevend te zijn. Uit de cijfers van het vierde kwartaal 2024 komt naar voren dat het Zweedse bedrijf groeit in omzet en de operationele kosten verminderen.
De omzetgroei met 5% naar $ 214,3 miljoen in 2024 is het gevolg van een hogere volumeverkoop in alle markten. Over heel 2024 verkocht Oatly 153,2 miljoen liter, 10% meer dan in 2023. Verdere kostenbesparingen werpen hun vruchten af in het vierde kwartaal van 2024. De bruto winstmarge van 28,8% in het vierde kwartaal lag 5,4% hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2023. Dit is vooral het effect van een verbeterde efficiëntie in de logistieke keten in alle markten, met name in Noord-Amerika. De sluiting of voortijdige staking van de bouw van fabrieken kost het bedrijf in 2024 fors veel geld. Daardoor sluit Oatly 2024 af met $ 91,2 miljoen verlies.
Eerste winstgevend jaar verwacht
Toch zal Oatly naar verwachting in 2025 voor het eerste winstgevend draaien. Het bedrijf draait beter na het sluiten van de fabrieken en het verminderen van de operationele kosten door herstructurering. Het bedrijf geeft aan dat de omzet waarschijnlijk groeit met tot 2 tot 4%. Hierbij verwacht het bedrijf een positieve EBITDA tussen de $5 en $15 miljoen, dus winst voor aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen. In 2025 zal Oatly $30 tot $35 miljoen investeren.
Fabrieken afstoten tegen hoge kosten
Door het afstoten van vaste activa wil de Zweedse fabrikant zijn operationele kosten verminderen en zo flexibeler kunnen reageren op markt. De sluiting van een fabriek in Singapore draagt nog wel een forse $22,2 miljoen bij aan het verlies. Oatly meldt ook te stoppen met de bouw van een tweede fabriek in China ten koste van $ 41,7 miljoen. De sluiting of het afbreken van de bouw van meerdere fabrieken kost het bedrijf over heel 2024 een totaal van $ 204,3 miljoen.
Lees ook: Oatly sluit fabriek in Singapore
Stroomlijnen van de organisatie
Verdere kostenverlaging wordt behaald door de herstructurering van het bedrijf. Personeelskosten voor ontwikkeling van producten is gedaald, terwijl de personeelskosten bij de verkoopafdeling juist zijn gestegen. Een deel van gesneden kosten komt uit minder inhuur van adviseurs van buitenaf.