Skip to content

Oatly wint rechtszaak tegen Britse zuivelindustrie

De Zweedse producent van plantaardige zuivelalternatieven Oatly heeft in Groot-Brittannië na vier jaar een rechtszaak gewonnen tegen Dairy UK.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Een producent van haverdrank mag in promotie-uitingen onder voorwaarden het woord melk gebruiken. Zuivelbedrijven zijn het er niet mee eens.

De Zweedse producent van plantaardige zuivelalternatieven Oatly heeft in Groot-Brittannië na vier jaar een rechtszaak gewonnen tegen Dairy UK, de vertegenwoordiger van de Britse zuivelindustrie. Dit schrijven verschillende Britse media. Oatly mag volgens de rechter het woord ‘melk’ gebruiken in de geregistreerde slogan ‘Post Milk Generation’. Het gaat om een volgend hoofdstuk in de langjarige strijd tussen de zuivelsector en de producenten van zuivelalternatieven over het gebruik van zuivelnamen.

Op het jaarlijkse congres van de European Dairy Association, de Europese koepelorganisatie van de zuivelindustrie, werd in Brussel eerder dit jaar nog schande gesproken van het feit dat producenten van zuivelalternatieven zuivelnamen gebruiken om hun plantaardige producten aan te prijzen. Zo vroeg Thierry Clément, COO van werelds grootste zuivelonderneming Lactalis, zich hardop af waarom de zuivelsector accepteert dat producten, die niet van koemelk zijn gemaakt, als zuivel worden verkocht.

In Nederland niet toegestaan

Termen als kaas, boter en melk zijn volgens Europese regels alleen toegestaan voor dierlijke producten. Ook de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) ziet er scherp op toe dat de producenten van zuivelvervangers zich aan deze regels houden. De producent van de plantaardige botervervanger Droomboter, MisterKitchen, werd recent nog door de NZO gesommeerd om deze naam te veranderen. MisterKitchen had geen trek in een kort geding en besloot om de naam Droomboter te wijzigen in Droommm. “Het is een mooi plantaardig product, maar het bevat geen boter”, aldus NZO-directeur Joep Rats.

Mazen in de wet

Ondanks de brexit geldt de Europese regelgeving ook in Groot-Brittannië. Producenten van plantaardige zuivelalternatieven zoeken echter duidelijk naar mazen in de wet om toch zuiveltermen te gebruiken ter promotie van hun producten. Het lijkt erop dat dit de producent van haverdrank Oatly nu is gelukt. Volgens de rechter slaat het woord ‘Milk’ in het in 2019 geregistreerde handelsmerk ‘Post Milk Generation’ niet direct op het product. Het is voor een gemiddelde consument voldoende duidelijk dat het hier niet om een zuivelproduct gaat.

Dairy UK, de vertegenwoordiger van grote zuivelbedrijven als Arla en Saputo Dairy, is het hier niet mee eens. Volgens de organisatie schept ook de slogan ‘Post Milk Generation’ verwarring bij de consument. Volgens Dairy UK zou het woord melk in elke context verboden moeten zijn op niet-zuivelverpakkingen. De rechter gaat hier niet in mee en ziet dit als een te brede interpretatie van de bescherming van zuivelnamen. Oatly mag de slogan daarom blijven gebruiken.

Snel delen