Foto: ANP
In dit artikel
Haverdrankproducent Oatly heeft een goed eerste kwartaal achter de rug. Het bedrijf zet in alle markten meer dranken af. Het resultaat onder de streep blijft desondanks rood.
Oatly draaide in de eerste drie maanden van 2024 een omzet van $199 miljoen (€186 miljoen). Een stijging van 1,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook de ebitda, het resultaat voor belasting, rente, afschrijvingen en afboekingen, verbeterde. Oatly heeft de afgelopen jaren keuzes gemaakt om de resultaten te verbeteren, zoals het sluiten van fabrieken en het stoppen van de bouw van drie productiefaciliteiten.
Verbredering productportfolio
Daarnaast heeft Oatly dit jaar een nieuwe assortimentstrategie uitgerold. Het assortiment van Oatly wordt verbreedt met nieuwe varianten haverdrank, maar ook geheel nieuwe producten. COO Daniel Ordoñez: “De nieuwe producten krijgen veel goede reacties van consumenten en sommige zijn zelfs al in de verkoop.” In Europa zet het bedrijf in op het verbreden van het haverdrankportfolio, met bijvoorbeeld een ‘light’ haverdrank en de Oatgurt. Ook in Noord-Amerika zet Oatly in op dezelfde strategie. Daar is onlangs haverkoffiemelk gelanceerd en suikervrije dranken.
Marktaandeel groeit
In de regio Europa & International (Europa, het Midden-Oosten en Afrika, Latijns-Amerika en Azië-Pacific) neemt de omzet toe naar $110 miljoen. Dat is $10 miljoen meer dan in 2023. De omzetstijging wordt toegeschreven aan de toename van verkocht volume. In het eerste kwartaal werd 77 miljoen liter havermelk afgezet, 82% hiervan via de supermarkt. Het is hiermee de grootste afzetmarkt van Oatly. In Nederland heeft marktaandeel van 27% in plantaardige dranken, dat is gegroeid sinds het eerste kwartaal vorig jaar.
Verleggen focus
In de regio Groot-China daalt de omzet juist doordat Oatly ervoor kiest om te focussen op foodservice in plaats van retail. De haverdrankfabrikant heeft meerdere producten uit de verkoop gehaald. Dit leidt ertoe dat in dit kwartaal 27% minder is verdiend.