Foto: Jan Willem Schouten
In dit artikel
Coöperatie Odin gaat vol inzetten op de verkoop van hanenvlees. Om het initiatief mogelijk te maken, gaat de prijs van biologisch dynamische eieren per 4 juli 2022 met â¬Â 0,05 per ei omhoog.
Coöperatie Odin gaat vol inzetten op de verkoop van hanenvlees. Om het initiatief mogelijk te maken, gaat de prijs van biologisch dynamische eieren per 4 juli 2022 met â¬Â 0,05 per ei omhoog. Door de prijs van eieren te verhogen kunnen de broederhaantjes van minimaal 1.000 gram voor â¬Â 5,99 worden verkocht. Op deze manier hoopt Odin de drempel voor het kopen van hanenvlees te verlagen. Ook start Odin ter ondersteuning in juli de campagne âDenk ook aan mij bij het kopen van een eiâ om de verkoop van hanenvlees verder te stimuleren.
Opfokken inefficiënt
Gebruikelijk is dat broederhaantjes direct na de geboorte worden gedood, omdat het opfokken van deze haantjes inefficiënt is. Het doden van eendagshaantjes staat in diverse landen in Europa ter discussie. In Duitsland is er al een verbod van kracht, in Frankrijk komt er een verbod per 2023, in Zwitserland met ingang van 2024 en in Italië vanaf 2027. In Nederland heeft de Tweede Kamer vorig jaar een motie aangenomen om een einde te maken aan het doden van eendagshaantjes.
Alternatief voor het opfokken van eendagshaantjes is om het geslacht van de kip in het ei vast te stellen. De techniek daarvoor is beschikbaar. De biologisch dynamische pluimveehouderij heeft nu het besluit genomen om deze haantjes voortaan op te laten groeien en te verwerken tot volwaardig biologisch dynamisch hanenvlees. Odin is blij met deze ontwikkeling en wil deze daarom steunen.
Odin-klanten consumeren 1,2 miljoen eieren
De klanten van Odin-winkels en afnemers van de groothandel zijn jaarlijks goed voor de consumptie van ongeveer 1,2 miljoen biologisch dynamische eieren. Voor dit aantal eieren zijn ongeveer 4.800 leghennen nodig. Dat betekent volgens Odin dat de coöperatie verantwoordelijk is voor het zorgvuldig omgaan met een zelfde aantal haantjes. Zowel de hennen- als hanenkuikens komen op een leeftijd van een dag oud in de stal van een opfokbedrijf in Nederland. Na circa vijftien weken gaan de hanen naar de slachterij en komen ze als broederhaantjes op de markt.
De leghennen gaan naar biologisch dynamische legbedrijf De Grote Kamp en beginnen op een leeftijd van twintig weken met het leggen van eieren. Dit doen ze vervolgens ruim een jaar. Zodra de hennen uitgelegd zijn gaan ook zij naar de slachterij en worden ze verwerkt tot soepkip. Het slachten, verpakken en invriezen gebeurt bij pluimveeslachterij W. van der Meer en Zonen B.V. in Dronrijp. Dit familiebedrijf is gespecialiseerd in het slachten van leghennen en panklaar maken tot soepkippen. Voor Odin breiden ze hun specialisatie uit met het slachten van de broederhanen.
Grootste biologische foodcoöperatie
Odin is de grootste biologische foodcoöperatie van Nederland. Consumenten kunnen lid worden van de coöperatie en hebben inspraak in het beleid via de ledenraad. Odin heeft een groothandel en een bezorgdienst. Odin levert producten aan winkels en horeca in Nederland en België.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst