Skip to content

Omzet bio stijgt naar € 1,6 miljard, marktaandeel blijft hangen

De omzet uit biologische producten in supermarkten stijgt verder.

omzet biologisch supermarkten

Albert Heijn heeft het grootste aanbod biologisch en biedt bij het premium-abonnement 10% korting op het gehele bio-assortiment. Foto: AH

De omzet uit biologische producten in supermarkten stijgt verder. In vergelijking met 2021 is de omzet met 42% toegenomen in 2023. Het marktaandeel blijft wel achter.

De omzet van biologische voedingsmiddelen is in 2023 uitgekomen op € 1,6 miljard. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. De gestegen omzet is niet toe te schrijven aan de gestegen prijzen. De prijzen voor biologisch stegen minder hard dan die in de totale markt. Volgens Bionext is de stijging te verklaren doordat biologisch beter zichtbaar is in de schappen van retailers en dat het ook prominenter aangeboden wordt. Zo biedt supermarkt Plus alle huismerkzuivel, aardappelen en uien alleen nog maar biologisch aan. Albert Heijn heeft het grootste aanbod biologisch en biedt bij het premium-abonnement 10% korting op het gehele bio-assortiment.

Marktaandeel groeit iets

Hoewel de omzet uit biologisch dus toeneemt, lijkt het marktaandeel niet hard mee te groeien. Het omzetaandeel bij supermarkten uit biologisch is 3,4%. In 2022 lag dit percentage nog op 3,1. Directeur van Bionext, Michaël Wilde, is blij met de groei van het omzetaandeel maar er is nog een hoop werk te verzetten. “De stijging naar een omzetaandeel van 3,8% is mooi, maar we zijn er nog lang niet. De overheidsambitie is 15%, dat betekent dat nog veel moet gebeuren.” Die overheidsambitie geldt voor het vergroten van het biologisch areaal, maar Bionext hoopt dat het marktaandeel van biologisch ook zal groeien tot 15%, laat een woordvoerder weten. De overheid heeft geen ambities gesteld op het gebied van biologisch marktaandeel.

Bio kleiner in discounters

Supermarkten zijn het belangrijkste afzetkanaal voor bio en worden ook steeds meer van belang. 75% van de omzet wordt gedraaid in supermarkten, in 2022 was dit nog 73%. De onderzoekers stellen vast dat er nog wel een grote kloof zit tussen hard-discounters (Lidl, Aldi) en de andere supermarkten. De twee discounters hebben in bio samen een marktaandeel van 10%. De omzet uit bio steeg wel met 46%. Eerder vertelde Quirine de Weert, directeur duurzaamheid bij Lidl, dat de supermarkt meer wil gaan doen met biologisch, maar dat dit lastig is door het beperkte assortiment van de supermarkt. “We hebben niet vier verschillende opties voor bijvoorbeeld pindakaas. Dat betekent dat als we meer biologisch in de schappen willen, dat we soms het reguliere product daarmee moeten vervangen.”

Nederlanders kiezen vaker voor biologisch

Naast omzet heeft GfK ook gekeken naar de mogelijkheden om ervoor te zorgen dat consumenten vaker kiezen voor biologisch. Dat doen ze op dit moment al; in 2023 kochten Nederlanders gemiddeld 36 keer een biologisch product, in 2021 was dit 29 keer.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur