Skip to content

Omzet en winststijging FrieslandCampina Pakistan

FrieslandCampina Engro Pakistan heeft haar omzet over eerste kwartaal 2021 zien stijgen met 18%.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Mark Pasveer

Foto: Mark Pasveer

FrieslandCampina Engro Pakistan heeft haar omzet over het eerste kwartaal van 2021 zien stijgen met 18% naar omgerekend € 63 miljoen.

De winst nam toe tot € 3 miljoen, zo blijkt uit gepubliceerde kwartaalcijfers. Over het eerste kwartaal van 2020 werd er nog een negatief resultaat geboekt van ruim 7 ton.

Ondanks de coronacrisis en hoge grondstofprijzen als gevolg van inflatie wist de onderneming haar resultaten te verbeteren. Pakistaanse media melden dat het bedrijf de kostenefficiëntie heeft weten te verbeteren. In het jaarverslag, dat afgelopen maart verscheen, spreekt de onderneming van drie transitiejaren die nu achter de rug liggen. FrieslandCampina nam eind 2016 een meerderheidsbelang van 51% in het op een na grootste zuivelbedrijf van Pakistan.

Meer verpakte zuivelproducten

Winst is vooral te halen in de verkoop van meer verpakte zuivelproducten en het terugdringen van de verkoop van onverpakte verse rauwe melk, nu nog goed voor meer dan 92% van de Pakistaanse zuivelconsumptie. Het gaat om een markt van ruim 23 miljard kilo melk.

FrieslandCampina Engro Pakistan bestaat uit twee productielocaties, in Sukkur en Sahiwal, en een melkveebedrijf in Nara. Ook beschikt het bedrijf over 1.300 melkcollectiepunten en wordt samengewerkt met meer dan 116.000 boeren en melkleveranciers. Via FrieslandCampina’s Dairy Development Program volgden afgelopen jaar meer dan 34.000 melkveehouders training in diergezondheid, rundveevoeding en bedrijfsmanagement.

Eerder gaf een woordvoerder van FrieslandCampina al aan dat de investering in Pakistan is gedaan met de ontwikkeling van de Pakistaanse zuivelmarkt op de langere termijn voor ogen. De verwachting is dat steeds meer Pakistani overschakelen van ‘losse’ naar voorverpakte zuivel.

Snel delen