Skip to content

Omzet foodwinkels 1,8% lager dan een jaar eerder

Updated on:
Nieuws
Retail
Kaasafdeling in een supermarkt. Supermarkten verkochten in oktober 2,1% minder dan vorig jaar, terwijl speciaalzaken de omzet 0,8% zagen toenemen. - Foto: Roel Dijkstra premium

Kaasafdeling in een supermarkt. Supermarkten verkochten in oktober 2,1% minder dan vorig jaar, terwijl speciaalzaken de omzet 0,8% zagen toenemen. - Foto: Roel Dijkstra

De omzet in de fysieke winkels in de foodsector lag in oktober 1,8% beneden het niveau van oktober 2020. De supermarkten zagen hun omzet met 2,1% afnemen.

Speciaalzaken verkochten in oktober echter iets meer in hun winkels (+0,8%) dan in dezelfde maand een jaar eerder. De omzet in de foodwinkels ligt nog altijd ruim 4% boven die van oktober 2019 voor de coronacrisis. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet in de fysieke winkels is met 1,8% gedaald. Online hebben consumenten meer voeding besteld. Aan voedingsmiddelen en drogisterijartikelen is via de webkanalen 10,2% meer omzet gedraaid dan een jaar eerder.

Omzet non-food steeg

In tegenstelling tot de fysieke foodwinkels deden de winkels in de non-foodsector het in oktober juist beter dan een jaar eerder. Deze winkels zagen hun omzet met 12,7% toenemen ten opzichte van oktober 2020. Consumenten kochten in de winkels vooral meer kleding (+46,6%) en schoenen (+34,9%) dan een jaar geleden. Online is in de non-foodsector 3,4% meer verkocht dan in oktober 2020. Webwinkels groeiden nog wel in oktober, maar minder hard dan voorheen, constateert het CBS. Vorig jaar was de invloed van lockdowns op het koopgedrag nog groot. Doordat mensen vooral thuis moesten blijven, kochten ze veel meer online.

Horeca

Het CBS publiceert ook nieuwe cijfers over de horeca. Volgens de statistici lag de omzet van de horeca in het derde kwartaal bijna weer op het niveau van voor de coronacrisis. In de maanden juli, augustus en september namen de opbrengsten dankzij versoepelingen van de coronamaatregelen met 53,6% fors toe ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. De omzet lag in het derde kwartaal bijna 15% hoger dan in het derde kwartaal van 2020. Dat kwam vooral door de versoepeling van de coronamaatregelen en mensen gingen meer op vakantie in eigen land.

Grote verschillen

Er zijn grote verschillen binnen de horeca, constateert het CBS. De omzet van cafés groeide in het derde kwartaal met 89,8% ten opzichte van het tweede kwartaal. Bij de restaurants kwam 73,2% meer inkomsten binnen. Bij de kantines en catering bedroeg de groei 39,7% en bij de fastfoodrestaurants 18,4%. De opleving van de horeca is waarschijnlijk van korte duur, vanwege de nieuwe lockdownmaatregelen die zijn ingevoerd.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur