Skip to content

Omzet in de foodsector plust 4%

Updated on:
Nieuws
Retail
Ook speciaalzaken boekten groene cijfers. - Foto: ANP

Ook speciaalzaken boekten groene cijfers. - Foto: ANP

De omzet in de Nederlandse foodsector pluste in februari 2020 bijna 4% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Vooral supermarkten zagen hun omzet flink stijgen.

Ook het verkoopvolume steeg fors, in de totale foodsector met ruim 1,5%. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Winkels in voedingsmiddelen hebben in februari 3,7% meer omzet gedraaid als in diezelfde maand van 2019. In de eerste maand van dit jaar werd nog 2,6% meer omzet behaald ten opzichte van januari 2019.

Het verkoopvolume in de foodsector groeide met 1,5%

Supermarkten zagen hun omzet met 4,1% stijgen, terwijl die stijging in januari 2020 2,7% was. Ook speciaalzaken boekten groene cijfers. In de tweede maand van dit jaar zagen zij hun omzet stijgen met bijna 1%, terwijl dat in de maand januari nog 2% was, ten opzichte van respectievelijk februari en januari vorig jaar.

Het verkoopvolume in de foodsector groeide met 1,5%. Voor de totale detailhandel (food en non-food) dikte dit groeipercentage aan tot 3,5%.

Omzet detailhandel plust in totaal 5%

De omzet in de totale Nederlandse detailhandel (food en non-food) is in februari met 5% gestegen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Het groeicijfer is gecorrigeerd voor de koopdagen in februari, omdat op sommige dagen van de week meer wordt verkocht dan op andere. Zonder die correctie stegen de opbrengsten van winkeliers met 8,2% ten opzichte van februari vorig jaar.

Sterkste groei in onlineverkopen

Onlineverkopen trekken de kar in de toenemende verkopen. In februari is ruim 17% meer omzet geboekt dan in februari 2019. Daaronder hebben webwinkels met hoofdactiviteit verkoop via internet 15,8% meer omgezet, terwijl de omzet van winkels die onlineverkopen als nevenactiviteit hebben met 18,8% groeide.

Effecten coronavirus nog niet volledig zichtbaar

Een kanttekening die geplaatst moet worden is dat de effecten van het coronavirus nog niet volledig zichtbaar zijn in deze verslagmaand. Wel werd er volgens het CBS in de laatste week van de maand al opvallend meer dan gewoonlijk verkocht, vooral in de foodsector.

Snel delen

Afbeelding
Stefan Essink

Voormalig redacteur