Door de coronamaatregelen was de foodservicetak van Jumbo, La Place, maar beperkt open. De omzet viel daarom flink terug. - Foto: Jumbo
In dit artikel
De consumentenomzet van Jumbo groeide in de eerste helft van het jaar met 5,3% ten opzichte van een jaar eerder.
De groei is vrijwel volledig autonoom. De omzet kwam uit op â¬Â 5,36 miljard. De omzet van de foodserviceformule La Place bleef steken op â¬Â 13 miljoen. Dat is een daling van 60% ten opzichte van vorig jaar. Dat maakte Jumbo dinsdag bekend.
Jumbo: dit jaar â¬Â 10 miljard omzet
De omzet over de eerste helft is in lijn met de doelstelling van het bedrijf om dit jaar uit te komen op een omzet van â¬Â 10 miljard. Jumbo verwacht de groei in omzet vast te kunnen houden en het huidige marktaandeel in Nederland van 21,8% verder te vergroten, ondanks de âdynamiek in de marktâ, zoals CEO Frits van Eerd de marktsituatie noemt. Er is een groot aantal nieuwe, vooral internationale, toetreders in de markt voor (flits-)bezorging, en toenemende prijsdruk vanwege schaarste aan grondstoffen.
La Place
Door de coronamaatregelen was de foodservicetak van Jumbo, La Place, maar beperkt open. De omzet viel daarom flink terug. De âgemaksformuleâ La Place Expres, waarvan de winkels vooral staan op stedelijke locaties zoals drukke winkelgebieden en verkeersknooppunten, wordt verder uitgebreid. Van Eerd: âHet is onze ambitie om komende jaren honderden nieuwe La Place-locaties te openen in binnen- en buitenland, waaronder een fors aantal vestigingen van La Place Express. Dit format sluit goed aan bij onze retailkennis en is bovenal een sterk antwoord op de groeiende vraag naar hoogwaardige, verse en gemakkelijke voeding en dranken voor onderweg of snelle consumptie ter plekke.â
Online verkoop 50% omhoog
Het totale winkelbestand van Jumbo in Nederland groeide het afgelopen jaar maar beperkt naar 686 winkels. 25 winkels zijn afgelopen periode vernieuwd en bijna alle Jumbo-winkels hebben nu een schap met Hema-artikelen.
De onlineverkopen via de website van Jumbo groeiden door. Ze stegen met 50% ten opzichte van vorig jaar. Ook de zakelijke klanten bestellen vaker online boodschappen. Het zakelijke segment is voor Jumbo een groeimarkt. Daarom heeft het een inkoopsamenwerking gesloten met groothandel Makro. Ongeveer 1.000 producten van Makro worden toegevoegd aan het assortiment van Jumbo voor zakelijke klanten.
Lees ook: Jumbo wil meer langetermijnrelaties met ketenpartners
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij