Foto: Peter Roek
In dit artikel
Boeren die zelf hun producten afzetten, draaiden hiermee een omzet van € 1,5 miljard van het tweede kwartaal van 2019 tot en met het eerste kwartaal van 2020.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Het gaat hier om ondernemers die aan huisverkoop doen of via slechts één tussenpartij hun eigen producten aan de man brengen. Dit kan bijvoorbeeld een horeca-ondernemer of winkelier zijn.
Sierteelt
In totaal zijn er 7.225 boerenbedrijven die via de korte keten verkopen. Dit is 7,2% van het totaal aantal landbouwbedrijven. De rechtstreekse verkoop aan de consument bedroeg in diezelfde periode € 0,3 miljard. De meeste korteketen-omzet kwam uit de sierteelt: € 583 miljoen, goed voor een aandeel van 39% van de omzet. € 103 miljard daarvan is via rechtstreekse verkoop.
Verder worden groente en fruit, melk of melkproducten, akkerbouwproducten en eieren veel via de korte keten verkocht. De meeste bedrijven hebben toch nog een tussenschakel nodig om hun producten af te zetten. 79% maakte gebruik van een andere ondernemer. In de tuinbouw is er een duidelijk verschil tussen de teelt onder glas en de teelt in open grond, ziet CBS. Glastuinders halen 90% van de omzet die uit de korteketen-verkoop wordt gerealiseerd, uit de verkoop via één tussenschakel. Bij bedrijven met teelt van gewassen in de open grond is dat 71%.
Verschil in gemeenten
Vergeleken met de hele omzet van een sector, halen melkveebedrijven, akkerbouwers en houders van leghennen een substantieel bedrag van hun omzet binnen via een korte keten. De meeste bedrijven die via de korte keten verkopen, staan in het Westland of andere gebieden waar veel glastuinderij plaatsvindt. Ook gemeenten met veel melkveehouders hebben soms tientallen bedrijven die via de korte keten afzetten.
Het CBS benadrukt dat in deze cijfers het effect van de coronapandemie nog niet is verwerkt, omdat de cijfers lopen tot en met het eerste kwartaal van 2020, toen was de pandemie net begonnen.