Skip to content

Omzet voedingstak DSM naar ruim € 7 miljard

Voedingsbedrijf DSM heeft een goed jaar achter de rug, inclusief een ‘zeer goed vierde kwartaal’.

Het hoofdkantoor van DSM. Het voedingsmiddelen- en grondstoffenconcern verwacht een verdere toename van de winstgevendheid van de kernactiviteiten in de voedingstak als geheel. - Foto: ANP premium

Het hoofdkantoor van DSM. Het voedingsmiddelen- en grondstoffenconcern verwacht een verdere toename van de winstgevendheid van de kernactiviteiten in de voedingstak als geheel. - Foto: ANP

Voedingsbedrijf DSM heeft een goed jaar achter de rug, inclusief een ‘zeer goed vierde kwartaal’.

Zowel de omzet als winst ging omhoog. De totale jaaromzet steeg met 14% naar ruim € 9,2 miljard. De omzet van de voedingstak steeg met 10% naar ruim € 7 miljard. De omzet van de materialentak steeg met 27% naar € 1,9 miljard. De genormaliseerde brutowinst (ebitda) steeg met 18% naar € 1,8 miljard. In de materialentak, die in de etalage staat, noteert DSM groei in volume en prijzen, beide plusten 14%. In de voedingstak groeide vooral het volume, de kostenstijgingen konden met name in humane voeding nog niet doorberekend worden vanwege lopende contracten.

Cruciaal jaar voor omschakeling

Volgens de twee CEO’s Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze was 2021 een ‘cruciaal jaar in de omschakeling naar DSM als bedrijf dat zich volledig gaat richten op gezondheid, voeding en bioscience’. Dat werd in september 2021 aangekondigd.

In de tweede helft van 2021 is DSM begonnen met het doorberekenen van gestegen kosten. “De eerste positieve effecten zijn zichtbaar in de resultaten van het vierde kwartaal. De rest zal volgen in 2022”, aldus de bestuurders in de toelichting op de jaarcijfers.

Voor 2022 verwacht DSM een verdere toename van de winstgevendheid van de kernactiviteiten in de voedingstak als geheel. Voor de materialentak gaat DSM uit van stabilisering van het resultaat na het herstel van de coronadip in 2020.

Vooral volumegroei voeding

De voedingstak in totaal groeide afgelopen jaar met 10% en is nu goed voor driekwart van de omzet van DSM. Diervoeding groeide met 16% naar € 3,5 miljard omzet, mede door de in 2020 overgenomen Erber Group, die zich richt op het analyseren en voorkomen van mycotoxinen. De groei van humane voeding bleef met 3% duidelijk achter, de doorvoering van hogere prijzen komt pas dit jaar tot uitdrukking. Human Nutrition is inmiddels goed voor een omzet van € 2,2 miljard. Voedsel en dranken profiteerden van aanhoudende groei van thuisconsumptie en heropening van markten na corona. DSM benoemt de markt voor producten voor kindervoeding als ‘soft’ met name door lagere geboortecijfers.

De specialiteitentak zag de omzet onder meer groeien door grotere volumes in belangrijke segmenten als zuivel, bakkerijproducten, brouwerijen en hartige producten. Groei noteerde DSM ook in de samenwerking met Cargill voor een zoetstof op basis van stevia.

Plantaardige eiwitten

Eind 2022 gaat DSM beginnen met de productie van CanolaPro, een eiwitgrondstof op basis van koolzaad voor plantbased vlees en zuivel. Het aanbod aan plantaardige eiwitten is in 2021 versterkt met de aankoop van het Noorse bedrijf Vestkorn Milling dat eiwitten produceert op basis van erwten en andere bonen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur