Het Beter Leven-keurmerk is met afstand het grootste keurmerk. De omzet van dit keurmerk groeide met 25%. Foto: ANP
De omzet in voedselproducten met een onafhankelijk keurmerk groeide in 2019 met 26%. Het aandeel van duurzamere keurmerken in de supermarktverkopen is 19,2%. De totale omzet in voeding in supermarkten steeg met 4,2%.
Dat blijkt uit de cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Volgens IRI is de groei fors en tevens aanhoudend. In de jaren 2017 en 2018 groeide de omzet namelijk met respectievelijk 30 en 16%.
Het Beter Leven-keurmerk is met afstand het grootste keurmerk. De omzet van dit keurmerk groeide met 25%. De omzet uit voedingsmiddelen met het biologische keurmerk steeg met 5%. Met name door de groei in zuivel, vertienvoudigde de omzet van On the way to PlanetProof.
Eieren heeft grootste aandeel
De productgroep met het laagste aandeel keurmerken is brood en banket (1%). De productgroep eieren heeft het grootste aandeel met 82%. Vorig jaar was dat nog 66,4%. Het aandeel keurmerken in de groep vlees(waren) steeg afgelopen jaar van 34,4% naar 39,6%. In absolute euro’s zijn de categorieën vlees en vleeswaren het grootst, namelijk € 860 miljoen en € 762 miljoen. Bij zuivel was een groei van het aandeel te zien van 8,1% in 2018 naar 17,5% in 2019.De groei van het aandeel bij AGF was iets minder fors: van 8,4 naar 9,8%.
Bij zuivel was een groei van het aandeel te zien van 8,1% in 2018 naar 17,5% in 2019
In de monitor zijn de keurmerken MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ opgenomen, voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl. Duurzamere programma’s van sectoren en/of winkelformules zoals Kip van Morgen en Duurzame Zuivelketen zijn niet meegenomen in het onderzoek.