Foto: ANP/ Venema Media
Supermarktconcern Jumbo Food Group behaalde in het eerste halfjaar een omzet van â¬Â 5,46 miljard. Dat is een stijging van 1,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Het omzetdoel om de grens van â¬Â 10 miljard te breken, blijft volgens algemeen directeur Frits van Eerd haalbaar. Dat berust hij mede op het feit dat de uitbreiding naar België succesvol lijkt te zijn en dat de online activiteiten het niveau van corona aan blijven houden. Ook het herstel van dochterbedrijf La Place draait bij aan de omzetgroei. Naar verwachting groeit het winkelbestand in België van 21 naar 27 dit jaar. Ook in Nederland is de winkelgroei nog niet over. Op dit moment heeft Jumbo 687 winkels, daar zullen er dit jaar nog vier nieuwe winkels bij komen. Het marktaandeel van de supermarktketen bleef onveranderd 22%.Jumbo Online
La Place herstelt
Restaurantketen La Place heeft lastige jaren gekend door de coronapandemie. Ook na de coronamaatregelen is dat ook te zien in de resultaten van de keten. In het eerste halfjaar van 2021 stokte de omzet van â¬Â 13 miljoen. Dat is nu gegroeid naar â¬Â 52 miljoen. Dat is meer dan de omzet in heel 2021 van La Place. De resultaten zijn nog niet op het niveau van voor corona, toen had het bedrijf een omzet van â¬Â 83 miljoen. In het halfjaarresultaat schrijft Jumbo dat internationale uitbreiding âhoog op de agendaâ staat. Begin dit jaar opende La Place een locatie in Californië. Daarnaast zet ook de restaurantketen in op thuisbezorging met partners Thuisbezorgd.nl en Uber Eats.Inflatie heeft weinig effect op consumentengedrag
Het supermarktconcern verkoopt nauwelijks minder producten, ondanks de torenhoge inflatie in Nederland. Volgens Jumbo-directeur Frits van Eerd gaat de afname hooguit om enkele procenten. Het is ook niet zo dat mensen minder luxe producten kopen. "Ook al is er een crisis, mensen vinden het heel fijn om iedere week toch iets lekkers voor zichzelf te kopen. In de weekenden worden er genoeg mooie producten verkocht die het leven een beetje kunnen verrijken", zei Van Eerd tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers. "Mensen zeggen niet: we eten nu geen biefstuk meer, we gaan alleen nog maar een gehaktbal eten", vervolgt de topman. Hij ziet ook niet dat klanten overstappen naar andere supers. Mede-auteur: ANPSupermarktconcern Jumbo Food Group behaalde in het eerste halfjaar een omzet van â¬Â 5,46 miljard. Dat is een stijging van 1,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Het omzetdoel om de grens van â¬Â 10 miljard te breken, blijft volgens algemeen directeur Frits van Eerd haalbaar. Dat berust hij mede op het feit dat de uitbreiding naar België succesvol lijkt te zijn en dat de online activiteiten het niveau van corona aan blijven houden. Ook het herstel van dochterbedrijf La Place draait bij aan de omzetgroei. Naar verwachting groeit het winkelbestand in België van 21 naar 27 dit jaar. Ook in Nederland is de winkelgroei nog niet over. Op dit moment heeft Jumbo 687 winkels, daar zullen er dit jaar nog vier nieuwe winkels bij komen. Het marktaandeel van de supermarktketen bleef onveranderd 22%.Jumbo Online
La Place herstelt
Restaurantketen La Place heeft lastige jaren gekend door de coronapandemie. Ook na de coronamaatregelen is dat ook te zien in de resultaten van de keten. In het eerste halfjaar van 2021 stokte de omzet van â¬Â 13 miljoen. Dat is nu gegroeid naar â¬Â 52 miljoen. Dat is meer dan de omzet in heel 2021 van La Place. De resultaten zijn nog niet op het niveau van voor corona, toen had het bedrijf een omzet van â¬Â 83 miljoen. In het halfjaarresultaat schrijft Jumbo dat internationale uitbreiding âhoog op de agendaâ staat. Begin dit jaar opende La Place een locatie in Californië. Daarnaast zet ook de restaurantketen in op thuisbezorging met partners Thuisbezorgd.nl en Uber Eats.Inflatie heeft weinig effect op consumentengedrag
Het supermarktconcern verkoopt nauwelijks minder producten, ondanks de torenhoge inflatie in Nederland. Volgens Jumbo-directeur Frits van Eerd gaat de afname hooguit om enkele procenten. Het is ook niet zo dat mensen minder luxe producten kopen. "Ook al is er een crisis, mensen vinden het heel fijn om iedere week toch iets lekkers voor zichzelf te kopen. In de weekenden worden er genoeg mooie producten verkocht die het leven een beetje kunnen verrijken", zei Van Eerd tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers. "Mensen zeggen niet: we eten nu geen biefstuk meer, we gaan alleen nog maar een gehaktbal eten", vervolgt de topman. Hij ziet ook niet dat klanten overstappen naar andere supers. Mede-auteur: ANPMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp