Foto: ANP
Onder Amerikaanse en Britse consumenten is bereidheid om kweekvlees te proberen.
Vooral de jonge generaties staan open voor kweekvlees. Dat blijkt uit een onderzoek dat gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift Foods. 80% van de Amerikaanse en Britse consumenten is op zijn minst enigszins geneigd kweekvlees te proberen. 40% zou kweekvlees zeer zeker of zeer waarschijnlijk proberen. Ongeveer de helft was op zijn minst wel enigszins bereid meer te betalen voor kweekvlees dan voor regulier vlees. 10-13% wil zeker meer betalen.
Belangstelling opmerkelijk
Essentieel voor de acceptatie door de consument is het bekend raken met kweekvlees. Hoe meer consumenten te weten komen over de nieuwe technologie, hoe eerder ze kweekvlees zullen accepteren, zo stellen de onderzoekers. De consumenten die voor het onderzoek bevraagd werden, gaven aan dat ze verwachten dat bijna de helft van hun vleesinname in de toekomst zal bestaan uit kweekvlees. ‘Deze huidige belangstelling is opmerkelijk voor een technologie en nieuwe voedselcategorie die nog niet op de markt is’, zo staat in de conclusie van het onderzoek.
De belangrijkste redenen voor het eten van kweekvlees waren de afwezigheid van antibiotica in het kweekvlees en de bijdrage aan wereldwijde voedselzekerheid. In de VS speelde daarnaast mee dat kweekvlees vrij van pathogenen is en in het Verenigd Koninkrijk dat het beter is voor het milieu.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.