Voor supermarkten kan het kansen bieden om bij te dragen aan het verminderen van de voedselverspilling. Foto: ANP
In dit artikel
Acties als 1+1 gratis en grote voordeelverpakkingen zorgen ervoor dat consumenten voor weinig geld veel voedingsmiddelen aanschaffen.
Kansen voor supermarkten en beleidsmakers
Wel wordt er een kanttekening geplaatst: de trigger voor het voorkomen van voedselverspilling komt alleen voor als de consument meer koopt dan gewoonlijk en nodig is. Ook is er nog meer onderzoek nodig naar het consumentengedrag rondom bulkacties en voedselverspilling. Het onderzoek van Tilburg Universiteit is het eerste grote onderzoek naar dit onderwerp. De onderzoekers zeggen dat deze conclusie kansen biedt voor supermarkten en beleidmakers. Voor supermarkten kan het kansen bieden om bij te dragen aan het verminderen van de voedselverspilling. De onderzoekers stellen bijvoorbeeld acties voor zoals: âKoop één en vries één inâ.Stunten met voeding
Frankrijk heeft al sinds 2019 wetgeving die het supermarkten verbied om voeding met veel korting aan te bieden. Zwitserland heeft een soortgelijke wet voor vlees en ook in Nederland wordt er gesproken over het verbieden van prijsstunten op agrarische producten. De Nederlandse onderzoekers stellen nu dat er niet te rigoureus om moet worden gegaan met het verbieden of aan banden leggen van dit soort acties, omdat het dus ook voordelen kan bieden.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij