Het onderzoek ‘Superlijst Dierenwelzijn’ wordt uitgevoerd bij de supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza. - Foto: ANP HH / Peter Hilz
Stichting Questionmark gaat onderzoek doen naar de mate waarin supermarkten dierenwelzijn proberen te bevorderen via hun producten.
Het onderzoek is deze week van start gegaan en loopt tot en met 15 oktober. Daarna wordt een lijst gepubliceerd waarin de supermarkten worden gerangschikt naar diervriendelijkheid.
Questionmark noemt zichzelf een onafhankelijke stichting die onder andere onderzoek doet naar supermarkten en producten met als doel om een bijdrage te leveren aan een gezond, duurzaam en ethisch verantwoord voedselsysteem.
Vijf grote inkooporganisaties
Het onderzoek âSuperlijst Dierenwelzijnâ wordt uitgevoerd bij de supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza. Achter die supermarkten zitten in Nederland slechts vijf grote inkooporganisaties, zegt directeur Charlotte Linnebank van Questionmark. âMet hun beleid, assortiment en aanbiedingen hebben supermarkten grote invloed op de keuzes die hun klanten maken. Supermarkten kunnen met hun inkoopeisen boeren en slachterijen vooruit helpen door alleen nog vlees, zuivel en eieren te verkopen met stevige eisen voor dierenwelzijn. Daarnaast kunnen supermarkten ervoor kiezen hun klanten niet te stimuleren in de gewoonte om goedkoop vlees te eten, door alleen nog vlees met een keurmerk voor dierenwelzijn in de aanbieding te doen en niet meer te stunten met goedkope kiloknallers.â
Linnebank vindt dat geen betutteling. âUit onderzoek weten we dat de meerderheid van de consumenten wil dat dieren goed behandeld worden. Met dit onderzoek helpen wij supermarkten deze kansen te grijpen.â
Samenwerking met World Animal Protection
Questionmark werkt voor dit onderzoek samen met World Animal Protection (WAP). Directeur Dirk-Jan Verdonk van WAP stelt dat zoân 60% van de eiwitten in het Nederlandse voedingspatroon een dierlijke oorsprong heeft. âDe grote vraag naar vlees, vis, zuivel en eieren legt grote druk op het dierenwelzijn en de planeet. Wij zijn benieuwd naar de inspanningen van supermarkten om de plantaardige keuze aantrekkelijker te maken en te kiezen voor producten met een keurmerk voor dierenwelzijn.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij