Volgens Questionmark zijn belangrijke afspraken over verduurzaming nog weinig zichtbaar in de praktijk. Foto: ANP
De supermarkt vertrouwt voor het verduurzamen van zijn productieketens nog sterk op de ‘bewuste consument’ die uit zichzelf kiest voor de duurzame optie. Dat stelt stichting Questionmark in de Superlijst Groen, een onderzoek naar duurzaamheid in supermarkten.
Bij alle onderzochte supermarkten zijn producten met keurmerken verkrijgbaar, maar het is doorgaans de klant die de verantwoordlijkheid heeft om de minder duurzame optie te laten liggen, zo stelt de stichting. ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen’ moet meer zijn dan: de klant verantwoordelijk maken. Temeer omdat klanten van hun supermarkten verwachten dat zij geen maatschappelijk onverantwoorde producten in de schappen leggen’, zo staat in het rapport.
Afspraken weinig zichtbaar in de praktijk
Volgens Questionmark zijn belangrijke afspraken over verduurzaming nog weinig zichtbaar in de praktijk. Ekoplaza en Albert Heijn komen uit het onderzoek naar voren als koplopers. Bij Albert Heijn is dat vooral door de transparantie. ‘Anders dan andere supermarkten geeft Albert Heijn belangrijke inzichten in herkomst en verkoop van (on)duurzame producten’, zo staat in het rapport. Ekoplaza loopt voorop met de praktijk doordat het veel biologische producten in het aanbod heeft en weinig vlees in de reclamefolders. Maar over het algemeen geldt dat vlees bijna overal de norm is en dat supermarkten weinig openheid geven over de herkomst van producten, zo stelt de stichting. Ze constateerde dat vis wel bijna altijd wordt aangeboden met relevante keurmerken.
Alle onderzochte supermarkten hebben geen meetbare doelstellingen om minder dierlijke eiwitten te verkopen
In het klimaatakkoord is onder andere afgesproken dat supermarkten bijdragen aan de eiwittransitie door klimaatvriendelijke producten in de winkel te stimuleren. Volgens Questionmark leveren de supermarkten nog geen substantiële bijdrage aan het verminderen van de vleesconsumptie. Alle onderzochte supermarkten hebben geen meetbare doelstellingen om minder dierlijke eiwitten te verkopen. In 92% van de onderzochte reclamefolders adverteert de supermarkt voor rood vlees.
Aanpak ontbossing voor soja
Daarnaast wordt in het rapport gesteld dat de aanpak van ontbossing voor soja en palmolie ‘ver achter blijft bij afspraken’. Veel supermarkten dekken palmolie en soja af met certificaten, maar dat betekent niet dat de fysieke soja en palmolie ontbossingsvrij zijn. ‘Ondanks de afspraak om in 2020 ontbossing voor soja volledig te stoppen, heeft nog geen enkele supermarkt hiervoor een adequaat plan van aanpak’, zo staat geschreven.
De stichting stelde de onderzoeksmethode op in samenwerking met Natuurmonumenten, Natuur & milieu en Mighty Earth. Een Raad van Wetenschappers hield toezicht.