Foto: Koos Groenewold
Supermarkten kunnen hun klanten wel degelijk inspireren om een plantaardig recept uit te proberen. Dat stelt de Universiteit Gent na een experiment in tien Belgische winkels van supermarktketen Carrefour.
Het onderzoekscentrum BE4LIFE van de universiteit wilde nagaan of de verkoop van plantaardige eiwitten, zoals seitan of vleesvervangers, zou stijgen door ze naast maaltijdboxen te plaatsen. Met uitzondering van het eiwitproduct zaten in zo’n box alle ingrediënten om zelf een maaltijd te bereiden. De onderzoekers testten ook aanvullende manieren om klanten te laten kiezen voor een plantaardig eiwitproduct, zoals een vegetarisch receptenboekje met aantrekkelijke namen en informatie over de ecologische voetafdruk.
Meer plantaardige eiwitproducten verkocht
De verkoop van maaltijdboxen steeg duidelijk en bleef een maand na de start nog steeds goed, aldus de onderzoekers. Zo kochten de klanten meer plantaardige eiwitproducten in combinatie met de maaltijdbox, al was die toename klein. Er waren ook verschillen tussen de maaltijdboxen: de lasagne en groene curry zetten mensen meer aan tot vegetarisch koken dan bijvoorbeeld teriyaki of burrito.
Analoge vleesvervanger vaker gekozen
Het team voerde ook online experimenten uit en in hun eigen laboratorium, dat er uit ziet als een mini-supermarkt. Ook daar kozen consumenten vaker voor plantaardige eiwitten, wanneer dit in het recept van de maaltijdbox vermeld stond. Opvallend genoeg kozen mensen wel vaker voor een ‘analoge vleesvervanger’ die vlees nabootst, zelfs wanneer een natuurlijke eiwitbron zoals seitan naast de maaltijdbox werd geplaatst. De overgrote meerderheid koos trouwens wel nog voor vlees.
“Mensen kunnen en willen wel degelijk nieuwe eetgewoontes ontwikkelen, als de supermarkt hen daartoe stimuleert en inspireert”, vertelt prof. Hendrik Slabbinck, professor consumentengedrag aan de UGent. “Voor flexitariërs lijken analoge vleesvervangers een makkelijk opstapje voor een plantaardiger eetpatroon. Sowieso zullen supermarkten verschillende strategieën moeten inzetten om mensen meer plantaardige én minder dierlijke eiwitten te laten kiezen. Enkel het aanbod vergroten zal niet volstaan.”