Foto: Crisp
In dit artikel
Crisp, de onlinesupermarkt voor verse producten, heeft € 30 miljoen opgehaald bij investeerders.
Dat gaat om Target Global, met ervaring op het gebied van online marktplaatsen en ketentechnologie. Ook Keen Venture Partners kiest voor de techniek voor korte voedselketens van Crisp. Onder de investeerders zijn ook bekende Nederlandse ondernemers zoals oprichter Jitse Groen van Just Eat Takeaway en de oprichters van Adyen.
Slimme techniek
Crisp is vooral een slimme techniek en eigen duurzame distributie om verse producten van een groot aantal leveranciers bij de consument te krijgen. Het bedrijf heeft zelf geen voorraad en bezorgt in principe door heel Nederland.
De nieuwe kapitaalinjectie is onder meer bedoeld voor een duurzame voortzetting van de huidige aanpak geeft Crisp zelf aan. Voor de uitbreiding van het 100% elektrische wagenpark, een forse toename van een doordacht assortiment en digitalisatie van de gehele aanvoerketen.
Groeimarkt
De markt voor online voedsel bestellen en laten bezorgen is een booming business. Er zijn inmiddels tientallen bedrijven actief met bezorgmaaltijden, online supermarkten en maaltijdboxen. Vaak met de nadruk op duurzaam en gezond. De coronacrisis heeft de markt enorm versneld, maar de verwachting is algemeen dat ook na corona de diensten blijven groeien. Enkele bedrijven zijn inmiddels uitgegroeid tot miljardenconcerns zoals Just Eat Takeaway en het oorspronkelijk Duitse Hello Fresh. Gevestigde supermarkten zijn overigens ook volop bezig met een inhaalslag, maar daarbij is het vooralsnog minder lucratief dan de bestaande winkels.
Supermarkt-app
Crisp is een supermarkt-app voor vers en betaalbaar eten. De service bezorgt landelijk 7 dagen per week boodschappen die de volgende dag worden bezorgd als ze voor 22.00 uur zijn besteld. Het assortiment bestaat uit producten afkomstig van meer dan 650 boeren, kwekers en makers. Crisp is gelanceerd in november 2018 door Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen.