Foto: ANP
In dit artikel
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in 2021 een omzet behaald van â¬Â 75,6 miljard. Dat is 3,3% meer dan in 2020. De nettowinst van het moederconcern van onder meer Albert Heijn in Nederland en Delhaize-supermarkten in België steeg met bijna 73% naar â¬Â 2,25 miljard. De onderliggende winstmarge was in 2021 met 4,4% lager dan de 4,8% in het eerste coronajaar 2020.
Topman Frans Muller toont zich voorzichtig over de resultaten in 2022. Hij wees op nog lopende onderhandelingen met leveranciers over de doorberekening van gestegen kosten, die lastiger zijn dan in andere jaren. Muller wees er in een toelichting op dat ongeveer de helft van de omzet van Albert Heijn komt uit producten van het eigen AH-merk.
Ahold gaat voor 2022 uit van een hogere omzet, maar de marge zal lager worden dan in 2021. Voor dit jaar gaat Ahold uit van een marge van âminimaal 4%â. De resultaten en verwachtingen vielen op de beurs niet in de smaak. Aan het begin van de middag dook de koers zelfs even onder â¬Â 27, dat is meer dan 6% onder de slotkoers van dinsdag.
Meeste omzet in VS
Groei online
Ahold Delhaize blijft fors investeren in online winkels. De totale online omzet kwam uit op â¬Â 7,7 miljard, ruim 40% meer dan in 2020. In de VS groeide dat harder met een plus van bijna 70% naar â¬Â 3,23 miljard. De online omzet in Europa nam met een kwart toe naar â¬Â 4,5 miljard. Bol.com zag de netto-omzet stijgen met 21% naar â¬Â 2,8 miljoen met een brutowinst (Ebitda) van â¬Â 166 miljoen en daarmee vrijwel gelijk aan 2020. Ahold wil dit jaar een deel van Bol.com naar de beurs brengen. Wanneer is nog onduidelijk.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij