Foto: Canva/Olga Kriger
In dit artikel
De organisaties uit de Nederlandse vleesketen lanceren donderdag âNederland Vleesland, waar smaken verschillenâ. Hiermee treden ze naar eigen zeggen gezamenlijk en proactief met feiten en een eerlijk verhaal naar buiten.
Extra impuls
Het is volgens Dé van de Riet, woordvoerder van COV, voor het eerst dat de zes brancheverenigingen op deze manier in de publiekscommunicatie de handen ineen slaan. âVorig jaar zijn de hoofden bij elkaar gestoken voor deze Vleescoalitie en nu treden we gezamenlijk als een nieuw platform naar buiten.â Hij noemt het belangrijker dan ooit om als sector zichtbaar en aanspreekbaar te zijn, aan de maatschappelijke discussie deel te nemen en waar mogelijk te depolariseren. âNederland Vleesland is een nieuwe invalshoek en geeft tegelijk een impuls aan communicatieprogrammaâs van de organisaties. Samen kunnen we elkaar versterken door onder meer elkaars content te delen, gezamenlijk berichten te versturen en door ervoor te zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staan.âHet valt bijna niet uit te leggen dat de branche hier in zulk zwaar weer verkeertHet doel van het samenwerkingsverband is duidelijk maken dat vlees bij Nederland hoort, benadrukt Van de Riet. âAl generaties lang worden hier koeien en varkens gehouden en wordt vlees gemaakt . Dat gebeurt op een zeer hoog en maatschappelijk verantwoord niveau. Internationaal staat onze sector erg goed bekend. Het valt bijna niet uit te leggen dat de branche hier in zulk zwaar weer verkeert.â
Vleeseter bevestiging geven
Nederland Vleesland richt zich op diverse doelgroepen, maar vooral op de geïnteresseerde consument. Van de Riet: âHoewel het lijkt alsof steeds meer mensen voor plantaardig kiezen, is 95% van de consumenten in ons land nog steeds vleeseter. Wij willen hen bevestiging geven in hun keuze onder meer door verhalen en feiten te delen over onze duurzame productie en de zeer hoge voedingswaarde van vlees. Daarnaast willen we wetenschappers en politici bereiken en met hen in gesprek gaan. Ook zetten we meer in op onderzoek en het delen van de resultaten daarvan.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp