Skip to content

Overheid helpt burgers met nieuw plan om gezond te eten

De overheid start deze week een nieuw initiatief: de Nationale Aanpak Product Verbetering.

Updated on:
Achtergrond
Food & Health
Niet iedereen houdt in de supermarkt de Schijf van Vijf bij de hand. Daarom wordt gewerkt aan de NutriScore. Foto: ANP premium

Niet iedereen houdt in de supermarkt de Schijf van Vijf bij de hand. Daarom wordt gewerkt aan de NutriScore. Foto: ANP

Overgewicht neemt toe. Dat heeft verstrekkende gevolgen. Daarom lanceert de overheid deze week een nieuw initiatief: de Nationale Aanpak Product Verbetering.

Mensen die gezond willen eten hebben een paar hulpmiddelen tot hun beschikking. De overheid heeft daar deze week de Nationale Aanpak Product Verbetering (NAPV) aan toegevoegd. De NAPV formuleert doelen die in 2030 gehaald moeten zijn wat betreft gehaltes aan suiker, vet, zout en vezels in voeding. De gedachte is dat door in voedsel minder zout, suiker en vet te stoppen en meer vezels, dat mensen dan vanzelf gezonder eten. In 2030 moet minimaal de helft van de voedingsmiddelen de hoogste gezondheidsscore halen. Maximaal 10% van de voedingsmiddelen mag dan nog in de laagste ongezonde categorie vallen.

Gezondere keuze maken in de winkel

De ingrediëntenlijst en de voedingswaarde op de verpakking vertellen consumenten al heel veel over hoe gezond een product is. Maar het lezen van etiketten is voor veel mensen een te grote inspanning. Daarom heeft de overheid eenvoudige methoden ontwikkeld die consumenten helpen gezondere keuze te maken in de winkel. Wat al heel lang bestaat is de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Het voedsel is verdeeld in vijf productgroepen, waarbij de consument in één oogopslag kan zien welke gezonde producten daarin horen.

NutriScore

Maar niet iedereen houdt in de supermarkt de Schijf van Vijf bij de hand. Daarom wordt gewerkt aan de NutriScore. Dit is een logo op een voedingsmiddel waarbij de consument snel kan zien hoe (on)gezond een voedingsmiddel is in vergelijking met soortgelijke producten. Het logo kent 5 letters (A t/M E) met ieder een eigen kleur (van felgroen naar donkerrood), waarbij de felgroene A het meest gezond is en de donkerrode E het minst. Naar verwachting wordt de NutriScore in de loop van dit jaar ingevoerd. En dan is er sinds dinsdag de Nationale Aanpak Product Verbetering (NAVP).

Door de samenstelling van een voedingsmiddel te veranderen bereik je iedereen die dat product eet

Overgewicht en obesitas zijn ernstige gezondheidsproblemen. Bijna 13.000 sterfgevallen in Nederland hebben een relatie met ongezonde voeding. Ongeveer € 6 miljard aan zorgkosten is gerelateerd aan een ongezonde leefstijl. Daarom is het van groot belang dat er initiatieven zijn die gezond eten bevorderen, stelt directeur Gerda Feunekes van het Voedingscentrum. “Ongeveer een derde van wat mensen eten valt buiten de Schijf van Vijf. In calorieën gemeten is dat zelfs tweederde. Mensen krijgen via hun voeding te veel suiker, zout en verzadigd vet binnen en te weinig vezels. Het zoutgehalte is in een aantal producten al behoorlijk verlaagd, maar er is nog wel een stukje te gaan. Door de samenstelling van een voedingsmiddel te veranderen bereik je iedereen die dat product eet, ook mensen die minder gemotiveerd zijn om gezonder te eten.”

Nationale aanpak

Volgens Victor Sannes, directeur Voeding van het ministerie van Volksgezondheid, zijn overgewicht en obesitas toegenomen tijdens de coronacrisis. “We moeten wat doen. In het Regeerakkoord staan prijsmaatregelen voor suikerhoudende dranken. We kijken voortdurend naar de verleidingen waar consumenten aan bloot staan als het om ongezonde voeding gaat. Met de NAPV kiezen we voor een nationale aanpak. De overheid produceert geen voedsel, maar we willen wel de regie voeren over de gestelde doelen. De NAPV heeft een looptijd tot 2030 en start met een informatiecampagne van een jaar. Het RIVM monitort voortdurend de vooruitgang die wordt geboekt. We gaan samen met voedingsmiddelenproducenten en de samenleving aan de slag om voeding gezonder te maken.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur