Skip to content

Panelonderzoek: groei in verkoop bioproducten

De verkoop van bioproducten is tegen de verwachting in fors gegroeid, blijkt uit panelonderzoek van GFK.

Updated on:
Nieuws
Retail
groei in verkoop bioproducten premium

Met name bio-speciaalzaken hebben het volgens BioNext moeilijk. Maar het beeld in de supermarkten is anders. Foto: ANP

De verkoop van bioproducten is volgens marktonderzoeksbureau GFK niet afgenomen, zoals veel wordt gedacht, maar juist fors gegroeid.

Op basis van onderzoek via een consumentenpanel meldt GFK een toename van 25% in Nederland. Tien procent zou toe te schrijven zijn aan prijsstijgingen en 15% aan volumegroei. Eerdere geluiden wezen juist op het tegendeel. Door de hoge inflatie zouden mensen de hand op de knip houden, wat de afzet van biologische producten bemoeilijkt. “Ik ben ook verbaasd”, zegt Michaël Wilde, directeur van BioNext. Hij heeft wel een verklaring. Met name bio-speciaalzaken hebben het volgens hem moeilijk. Maar het beeld in de supermarkten is anders. “Het feit dat Plus helemaal is overgestapt op biomelk heeft bijvoorbeeld een enorme impact op de afzet.”

Prijsverschil tussen gangbaar en biologisch kleiner

Verder wijst Wilde op de ontwikkelingen bij discounters, die steeds meer biologisch product in hun assortiment hebben. Volgens Wilde is het prijsverschil tussen gangbaar en biologisch kleiner geworden, wat mogelijk de drempel heeft verlaagd voor consumenten om voor biologisch te kiezen. Hij is optimistisch over de kansen voor verdere groei. Het onderzoek van GFK is gebaseerd op een consumentenpanel en wordt jaarlijks herhaald. Statistieken van werkelijke winkelverkopen, gebaseerd op cijfers van het instituut IRI, komen later dit voorjaar.

3 soorten consumenten op basis van aankoopgedrag bij bioproducten

Het GFK-onderzoek onderscheidt drie soorten consumenten op basis van hun aankoopgedrag bij bioproducten: heavy, medium en light. De groep heavy, mensen die minimaal een keer per week bioproducten kopen, is het meest extra gaan kopen: 30% meer dan in 2021. Deze categorie is goed voor 58% van de bio-omzet, en maakt ruim 11% uit van alle consumenten. De middengroep, die een tot vier keer per maand bioproducten koopt, is goed voor ruim een derde van de omzet in bioproducten en maakt 41% uit van van de consumenten. Iets minder dan de helft van de huishoudens koopt minder dan eens per maand een bioproduct. Dit aandeel neemt heel langzaam af. GFK komt op een schatting van de totale omzet van bijna € 1,4 miljard aan biologische levensmiddelen in Nederland in 2022.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Johan Oppewal

chef-redacteur