Foto: John Marshall Mantel
Voedings- en drankenconcern PepsiCo heeft de omzet in het tweede kwartaal met 20,5% zien toenemen naar $â19,22 miljard. Over het eerste halfjaar komt de groei uit op 14,1%. Op vergelijkbare basis is een halfjaargroei van 8% gerealiseerd.
Op grond van die goede resultaten verhoogt PepsiCo de verwachtingen voor heel 2021 naar een vergelijkbare omzetgroei van 6%. Dat is vooral gebaseerd op de verwachting dat de horeca, bioscopen en theaters na corona verder open gaan en ook open kunnen blijven. Aan de andere kant waarschuwt ook dit foodbedrijf dat de kosten voor grondstoffen, ingrediënten en transport en de arbeidskosten sterk stijgen en ook voorlopig nog wel omhoog zullen gaan.
Automatiseren, versimpelen en harmoniseren
Het bedrijf achter Pepsi, SevenUp, Lays en Dorito chips en Tropicana gaat wel onverminderd door met een besparings- en automatiseringsprogramma. Doel is de processen verder te automatiseren, versimpelen en harmoniseren. Dat moet tegen 2026 $â1 miljard aan jaarlijkse besparingen opleveren. In het lopende jaar vergt dat programma echter wel $â3,15 miljard aan buitengewone uitgaven terwijl daarvoor eerder $â2,5 miljard was geraamd. Van dat bedrag is dit jaar inmiddels al $â874 miljoen besteed.
CEO Ramon Laguarta: âOnze resultaten geven ons het vertrouwen dat de investeringen werken. We investeren in onze merken, toeleverketens, go-to-marketsystemen, productiecapaciteit en cultuur. We blijven gefocust op winnen op de markt en het opbouwen van concurrentievoordelen die ons een goede uitgangspositie geven nu de gewoontes en voorkeuren van de consument evolueren.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp