Skip to content

Picnic: groente en fruit blijven populair

Nederlanders blijven veel groente bestellen, blijkt uit een analyse van online supermarkt Picnic.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Nederlanders blijven veel groente bestellen, blijkt uit een analyse van online supermarkt Picnic.

De afgelopen 6 maanden gingen er steeds meer rode paprika’s, avocado’s en broccoli in de online winkelmandjes bij Picnic. De supermarkt voerde een analyse uit op basis van de bestelgegevens van 800.000 huishoudens in 200 Nederlandse plaatsen. In deze analyse werd gekeken naar landelijke en regionale boodschappen buiten de traditionele top 3 van komkommers, halfvolle melk en bananen. Picnic ziet dat er steeds meer vraag komt naar glutenvrije en exotische producten. Ook blijft groente het meest vergeten product in de Nederlandse winkelwagentjes. Dat werd het vaakst net voor bezorging nog snel aan de bestelling toegevoegd.

Regionale verschillen

Hieruit blijkt dat in de Randstad de gezonde levensstijl populair is, met veel bestellingen van groente en fruit en relatief weinig vleesproducten. In de oostelijke provincies bestellen de klanten vaker traditionele producten, zoals vlees en zuivel. In Limburg valt volgens Picnic op dat koffiemelk in trek is. In Leeuwarden, de enige plek in de bovenste 3 provincies waar Picnic actief is, is wc-papier opvallend populair. De snelste stijger volgens de supermarkt waren nieuwe wijnen. Vooral Chardonnay werd vaak besteld. De supermarktketen merkt de weersveranderingen op. Wanneer zich winters weer aandient, nemen de bestellingen van onder andere gedroogde spliterwten en Gelderse rookworsten toe. Met de kerstdagen bestelden klanten meer kant-en-klare pasteibakjes, ragouts, carpaccio, gourmetschotels en stoofperen.

Snelle uitbreiding

In 2022 zit Picnic niet stil. Het bedrijf kondigt aan om binnenkort te gaan bezorgen in Drachten. Dit is de tweede stad in het Noorden die de supermarkt gaat bedienen. Vorig jaar werd er al een distrubtiecentrum geopend in Heerenveen met dit doel voor ogen. De inschrijvingen voor de online boodschappendienst zijn nu geopend. Het laatste halfjaar van 2021 ging de websuper van start in Doetinchem, Hoorn, Maastricht en Oss.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur